Hoe draait het water op de evenaar?

Noordelijk halfrond van de evenaar draait het water linksom en op het zuidelijk halfrond rechtsom, maar hoe is het dan OP de evenaar ( bij wijze van, als je daar bijvoorbeeld een bad zou leeg laten lopen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Je doet een verkeerde aanname.

Het water draait alleen op de manier die jij beschrijft, als je een perfect symmetrische badkuip hebt, met een perfect symmetrisch afvoerputje en een perfect symmetrische afvoerbuis.

Bij elk normaal bad wordt de draairichting van het water bepaald door de vorm van bad, afvoerputje en afvoerbuis.

De draaiing die jij bedoelt, wordt veroorzaakt door de corioliskracht. Dat is een schijnkracht, die wordt gevoeld doordat de aarde richting evenaar een hogere draaisnelheid (in km/u) heeft dan richting polen.

Op de schaal van een bad is dat verschil in rotatiesnelheid van de aarde te klein om een effect te hebben, zeker als je ook nog meerekent dat een bad binnen twee minuten toch echt wel leeg is gelopen.

Op hoge- en lagedrukgebieden heeft de corioliskracht wel een duidelijk effect. Die zijn dan ook vele honderden kilometers groot en bestaan dagen tot weken. Heel wat anders dus dan een leeglopend bad.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar draait het NIET! (Zelf gezien = heel apart)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linksom of rechtsom. Net zoals op het Noordelijk en Zuidelijk Halfrond.
Jouw vooronderstelling dat de richting van het draaikolkje in een gootsteen of bad afhankelijk is van de positie ten opzichte van de evenaar is onjuist.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect
en dan scrollen tot ´Corioliseffect en wastafels´.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk +
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad. En je bent sneller dan ik...
Het fabeltje dat water van een leeglopende wasbak linksom of rechtsom draait op het noordelijk of zuidelijk halfrond berust op de veronderstelling dat het coriolis-effect een grote invloed zou hebben.
Voor toeristen wordt in sommige landen rond de evenaar met een truukje gedemonstreerd dat het zou werken, maar dat is gewoon bedrog.

Toegevoegd na 2 minuten:
De draairichting van water in een wastafel wordt veel meer bepaald door nog in het water aanwezige stroming of wervelingen dan door de trage omwenteling van de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plusje is al heel aardig! thnx.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt helemaal. En je typte wat sneller dan ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik typte sneller omdat ik minder typte waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed Koos! Van mij ook een plus! +