Nee maar bij de Maya's van Centraal-Amerika hadden ze wel een kalender van 18 perioden met twintig dagen.
De Maya's kenden de bewegingen van de zon, de planeten en de maan.
Hun telstelsel berustte op het getal 20. Zij verdeelden een jaar (haab) in 18 perioden van 20 dagen en vijf extra dagen (uayeb). In hun dateringen gebruikten ze tevens een periode van 260 dagen (tzolkin), die voor de voorspelling van zons en maansverduisteringen van belang was. Bij de Azteken heeft die periode onder de naam «tonalamatl» astrologische bete kenis gekregen. De oudst bekende Maya-datering bevindt zich op een hanger uit jade vervaardigd, die in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden wordt bewaard.

Zie link voor meer informatie over maandtellingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het jaar werd voor Christus volgens de Latijnse/Romeinse kalender verdeeld in 12 maanden gebaseerd op de maanstanden.
Het jaar begon met Maart (gewijd aan de planeet Mars)

18 dagen kan ik nergens terug vinden en de cyclus van de
maan duurt ca. 29,5 dag.