is de weersverwachting wel altijd betrouwbaar en kan het weer helemaal veranderen/omslaan?

Bijv. als er regen is verwacht op bijv. zaterdag, kan dat dan altijd nog veranderen of op een andere dag komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (3)

Meestal geven ze wel een goede weersverwachting, heel soms wel een mis maar hou er maar rekening mee het blijft helaas slecht weer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de mate waarin een voorspelling betrouwbaar is te meten, moet men altijd achteraf kijken. Omdat weersvoorspellingen geen voorspellingen zijn, maar verwachtingen weet men nooit 100% zeker dat de verwachting uitkomt.
Door de hedendaagse techniek kan men telkens iets beter voorspellen. Maar de betrouwbaarheid van een voorspelling is het grootst in de eerste 3 dagen. Daarna neemt de betrouwbaarheid per dag snel af.
De verschillende elementen die worden voorspeld in een weersvoorspelling zijn onder andere temperatuur, wind, bewolking en neerslag. De laatste twee zijn het lastigst om te voorspellen.

Vandaar de uitdrukking: niets is veranderlijker dan het weer;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken klopt het wel .
Maar de radar heeft af en toe er nog moeite mee om een grote wolken aan te zien voor buien .
Dan wordt er regen voorspelt maar dan drijft er alleen een grote donkere wolken over .