Volgens een collega is het mogelijk om in Nederland aan de Rijn stroom op te wekken met koelwater?

Mijn gevoel zegt dat dit niet kan omdat er geen verschil in hoogte is. Tevens zegt mijn collega dat de fabriek die dat doet zelfs opbrengst overhoudt en deze terug laat vloeien in het net.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is zeer goed mogelijk en je geeft zelf het antwoord al het is namelijk geen stuw waar energie wordt opgewekt maar koel water van een fabriek waar ze waarschijnlijk uit stoom energie opwekken en het het restproduct dan lozen in de rijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat je het opgewarmde koelwater bedoelt; dat is dus met zekerheid geen koel water meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn voldoende bedrijven die als een v/d restproducten stoom hebben waarmee ze energie opwekken mar ook opgewarmd koelwater is een optie.
Gebruikt koelwater is warmer dan het andere water. Je zou iets kunnen proberen met een thermocel of Peltier-element. Het rendement is betrekkelijk laag en hoe krijg je het warme water en het koude water bij de thermocel. Om een beetje stroom te maken voor b.v. je zakradio is gewoon een adaptor in het stopcontact de allergoedkoopste oplossing.