Hoe heeft ooit een (oer)mens het idee gekregen om iets boven 't vuur te hangen (braden/koken)?

Dat is toch niet echt een logisch iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De meeste vroege ontdekkingen zijn per ongeluk gedaan. Een neanderthaler heeft bijvoorbeeld destijds een stuk vlees vlak bij het vuur neergelegd, zonder er bij na te denken, en hierdoor werd het gaar. Toen bleek dat gebakken vlees lekkerder en beter te eten is dan rauw vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

misschien is er een keer vlees of zo in het vuur gevallen. De oermens die daar slachtoffer van werd lette even niet op en haalde het 9 dapper als hij was ) eruit misschien was het toen lekker knapperig of zo en zo is de bbq geboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk hebben ze ooit na een bosbrand of zo, een dier gevonden dat na die brand gebraden in het verkoolde bos lag.
De mens werd toen al steeds slimmer en het stapje naar een dier braden was toen maar heel klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat er na een bosbrand weinig van zo'n dier meer over is...
Het verbranden van voedsel kost energie. Als een dier/mens rouw voedsel eet, moet hij dus energie verbruiken om het voedsel te verteren. Die energie haalt hij uit het voedsel zelf.

Hout kunnen wij niet eten. Maar wel verbranden in een vuur. Als wij voedsel eerst koken, wordt het gaar, en daardoor gemakkelijker verteerbaar. Dus de energie voor het verteren, halen we dan niet meer uit het voedsel maar uit het hout.

Je zou het ook zo kunnen zeggen: van een prooi kunnen 20 mensen eten; maar van een gekookte prooi 25 mensen. (Getallen zijn fictief).

Omdat voedsel vroeger erg schaars was, was het vuur een grote uitvinding.

Later ging dit verder. Bijvoorbeeld, in plaats van energie te verbruiken door te lopen, verbranden wij benzine in een auto.

En hoe is dit precies ontstaan? Eerst door toeval. Iemand ontdekte dat gekookt of gebraden vlees of groente, gemakkelijker verteert. Daarna ging met het expres doen.