Het Vijfjarenplan was bedoeld om in vijf jaar tijd de landbouwsector te collectiviseren en de industrie van de Sovjetunie uit te breiden, met Stalins intentie om het Westen voorbij te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hield in dat er een plan werd gemaakt door de overheid, met daarin doelstellingen die binnen 5 jaar moesten zijn voltooid, bijvoorbeeld om de economie te bevorderen of van een bepaald product een x aantal eenheden maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Sovjet Unie werd alles centraal vanuit Moskou geregeld.
De (economische-) plannen werden steeds voor 5 jaar opgesteld.
Er werd heel wat fantasie gebruikt om te zorgen dat de cijfertjes klopten met de werkelijk behaalde resultaten: tenslotte moest het streven naar communistische heilstaat wel positief uitvallen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Op wikipedia:

"Vijfjarenplannen werden in de Sovjet-Unie opgesteld door de Gosplan gebaseerd op de globale beleidslijnen van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie voor economische groei. Vijfjarenplannen werden opgesteld door staatsplanningscommissies en waren aanvankelijk gericht op de snelle industrialisatie van met name de zware industrie.

Het eerste vijfjarenplan, voortgekomen uit het plan GOELRO, werd gestart in 1928 en omvatte ook de grote collectivisatie met de opzet van kolchozen en sovchozen, waardoor het systeem van de Koelakken werd vernietigd. In 1956 werd er een zevenjarenplan ingevoerd, dat echter later weer werd omgezet in een vijfjarenplan. In totaal zijn er 12 vijfjarenplannen geweest, waarvan de laatste liep van 1985 tot 1990. In 1991 viel de Sovjet-Unie uit elkaar en hield de geleide economie op te bestaan, waarmee het 13e vijfjarenplan niet volledig werd uitgevoerd. Overigens duurden meerdere plannen korter door meevallers of faalden. Het laatste kwam meer voor."