Bestonden er vroeger dikke mensen? Dus in de steentijd bijvoorbeeld?

Bestonden er in de steentijd dikke mensen? Of is dit echt iets van "deze tijd"? Zo ja, hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik ga dan maar even uit van de enige boeken over de steentijd die ik ken ( en waarvan k denk, dat ze uitermate goed geresearched zijn!!) : de boeken van Jean Auel.

Daaropafgaand, denk ik niet, dat er obesitas was in die tijd : de mensen leefden in stammen en groepen, joegen gemeenschappelijk, of verzamelden samen, en aten samen van wat er was.

Als er een mammoet gedood was, was er overvloedig eten, en zal iedereen zijn buikje helemaal rond gegeten hebben. Maar er zullen ook tijden van véél te weinig eten zijn geweest, als de aangelegde voorraden op waren, en de lente te laat,of als er zoveel sneeuw viel (einde ijstijd...) dat de mannen niet op jacht konden gaan.

De 'dikke' mensen van nu zijn niet te dik door teveel eten, maar vooral door verkeerd eten : enorme hoeveelheden koolhydraten en vet, en weinig groenten en fruit. Veel te veel suiker, en veel te weinig beweging : zelfs onze grootouders hadden in de huishouding véél meer beweging dan de huismannen/vrouwen van nu....

Ik herinner mij bijv. nog goed uit mijn kleine-kindertijd, dat mijn moeder geen wasmachine had, geen stofzuiger, geen supermarkt, geen auto. De was werd in grote ketels gekookt, gewassen op een wasbord, en eindeloos gespoeld en gedroogd op de lijn - alles moest gestreken, want er waren nog geen synthetische stoffen. Matten werden geklopt, alles werd gedweild, enz enz. Stoepen vóór je huis werden met vim geschrobd. En elke dag koken van 'scratch'- geen koelkast, geen kant-en-klaar-maaltijden.

Wij eten tegenwoordig méér, dan ons lichaam nodig heeft om zichzelf te kunnen instandhouden. Maar onze 'steentijdlichamen' slaan wél alles op, zoals toen, toen er tijden van overvloed waren, gevolgd door tijden van honger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chapeau ;-) +

Andere antwoorden (3)

Ondervoeding kan ook leiden tot dikke buikjes, dus in die tijd was het niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen antwoord op je vraag wilt hebben, stel hem dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat er dudelijk bij dat het om vet gaan. Dat de opgezette buikjes van ondervoedde kinderen geen vet bevatten is toch redelijk algemeen bekend. Ik vond de vragenstellers reactie een beetje ongepast. Maar je kan het ook omdraaien; als je geen kritiek op je antwoorden kunt verdragen, zou ik het achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kikobob: Ik kan nog steeds nergens vinden dat dit over vet zou gaan, enkel in de reactie van de vraagsteller op mijn antwoord. Overigens kan ik wel tegen kritiek, maar kijk dan wel of dit kritiek is. Het zijn niets anders dan aantijgingen dat ik verplicht zou worden mijn antwoord aan te passen of te verwijderen, met als dreigement dat ik anders veel minnen zal gaan krijgen. Nee, verreweg van kritiek en het is wat mij betreft lichtelijk asociaal.
Er is erg weinig info over ;-)
Maar het zou toch wel kunnen denk ik: er bestaan stofwisselingsziekten, waar mensen dik van worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Onderstaande ziektes heb ik voor je gevonden, die overgewicht kunnen veroorzaken:

- Een traag werkende schildklier
- Aandoeningen van de hypothalamus
- Hyperinsulinisme
- Familiaire vetziekten
- Vocht vasthouden door slechte pompfunctie hart
- Suikerziekte
- Syndroom X: Dit heeft te maken met de hoeveelheid koolhydraten die je eet en die worden omgezet in glucose. Bij metabolisch syndroom, of Syndroom X, wordt een te veel aan glucose eerder omgezet in vet. Syndroom X wordt ook wel insulineresistent syndroom genoemd.

Bron:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/33448-dik-worden-overgewicht-obesitas-door-medische-oorzaak.html

Blijft wel de vraag, of deze ziektes ook voorkwamen in de steentijd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite is de mens sinds de prehistorie niet veranderd. We vinden dezelfde dingen lekker, ons lichaam werkt fysiologisch hetzelfde waardoor ook vertering van voedsel en opslag van overtollige calorieën hetzelfde geregeld is. Maar de omstandigheden zijn dramatisch veranderd. In plaats van urenlang met een mandje knollen, noten, zaden en bessen te verzamelen of een hele dag in de weer te zijn om op wild te jagen, raggen we in een oogwenk een supermarkt door waar we het winkelwagentje ook nog eens met een overmaat aan geraffineerde voedselproducten vullen.

In de prehistorie was vetopslag in overvloedige tijden een noodzaak om hongerperioden te doorstaan. Omdat die perioden elkaar afwisselden kregen de mensen de kans niet om obesitas te ontwikkelen, laat staan morbide obesitas omdat de omstandigheden toen geen kans op overleven toelieten. Overgewicht in de vorm van een enkele periode een paar kilo zwaarder zal zeker normaal geweest zijn maar veel meer dan die paar kilo zal het niet geweest zijn.