Is er verschil in stilte?

Als je door een stille steeg loopt klinkt het geluid van mijn scooter anders dan wanneer ik door een even stille straat rijdt ! Verschil in stilte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk zeg je het zelf al. In stilte is weinig verschil,maar het geluid is verschillend in elke omgeving. Zodra je scooter loopt is er geen stilte meer maar weerkaatsing van geluid. Deze zal hoger zijn in een smallere ruimte dan in een open vlakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een steeg is smaller dan een straat waardoor de echo anders klinkt. En op sommige plaatsen is het meer normaal dat het stil is. En bewust of onbewust hou je daar rekening mee
12 jaar geleden
Logisch, als je LOOPT of RIJDT maakt sowieso nogal wat uit. Maar als het een tikfout is en je in beide gevallen gewoon rijdt, dan is het vooral de weerkaatsing van het geluid door de omgeving die een belangrijke rol speelt in het verschil in waarneming.
In de steeg is meer weerkaatsing dan in de (bredere) straat. Net zoals bijv. je stem in de badkamer anders klinkt dan in de woonkamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij beschrijft is een verschil in akoestiek, elke ruimte heeft zijn eigen akoestiek die bepaalt wordt door alles wat er zich in die ruimte bevindt. Als je dan geluid maakt zal dat geluid in elke akoestiek dus anders klinken.