dat varieert behoorlijk en hangt af van de plek. 16miljoen graden in de kern (schatting) tot 6000 graden aan de buitenkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
±15.000.000 C Temperatuur in het binnenste van de Zon.
±1.000.000 C Temperatuur in de corona boven het oppervlak van de Zon.
±6.000 C Temperatuur aan het oppervlak van de Zon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dank aan Jeroen 1962

http://www.goeievraag.nl/vraag/warm-zon.51532
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laatste antwoord is het juiste! Inderdaad is het oppervlak van de zon betrekkelijk koel.
Prof.dr.C.de Jager legt het uit:
'Boven de activiteitsgebieden in de corona is het 2x zo heet als elders: temperaturen van 4 - tot wel 6 miljoen graden! De verklaring daarvan moeten we zoeken in talloze enorm sterke stroomsterkten die door de corona lopen. In sommige van die stroomkringen zijn stroomsterkten gemeten van 1 biljoen Ampere!' (citaat in: Zonsverduistering 1999, uitg.ANWB, ISBN.90.18.01157.6)
Met andere woorden: we spreken dan feitelijk over een bolbliksem; en dus ook met de bijbehorende radiostoring als zoveel bliksemgeknetter dat er over "zonneruis" in ontvangers wordt gesproken.