wat is de leeftijdsverwachtingen van bomen?

sommige bomen zouden duizenden jaren uit worden maar wat is nou de grens of is die er niet?
als een boom niet ziek wordt en altijd op een plek staat waar genoeg voeding aanwezig is en waar die niet kapot kan gaan door grote natuurrampen kan die dan oneindig oud worden of kent een boom ook een verouderings systeem, zoals wij dat kennen als mensen/dieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe oud een boom kan worden, hangt onder andere af van de soort en de bodemgesteldheid. Ook zaken als ziektes, plagen, storm en ijzel hebben invloed op de leeftijd die een boom kan bereiken.

Bomen maken elk jaar nieuw weefsel aan. Het leven van een boom hangt volledig af van de gezondheid van deze jonge delen. De oude delen van de bomen sterven langzaam af, maar leveren wel stevigheid op.

De oudste bomen ter wereld kunnen wel drie- of vierduizend jaar oud worden. Dat geldt voor de Sequoadendron giganteum, de reusachtige mammoetboom in de Siërra Nevada, USA. Maar zulke woudreuzen vind je niet in Nederland. De oudste bomen bij ons zijn de eiken, die honderden jaren oud kunnen worden. Ook beuken en lindes kunnen enkele honderden jaren oud worden. Populieren, berken en wilgen worden met 80 – 100 jaar veel minder oud.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een correctie.
Inlandse beuken worden niet ouder dan 80 jaar. De beuk die wel ouder word is da Amerikaanse beuk.

Andere antwoorden (1)

Je kunt zien aan de ringen hoe oud een boom is, er zijn heeeeele dikke bomen, met dus veel ringen, en dus heel oud, de oudste is ouder dan 9000 jaar