Ja, in sommige opvattingen van de wetenschap kun je ook geloven, net zoals in het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt dan niet over geloof, maar over de mate van consensus, of over aanhangers van een theorie.
In de wetenschap is niets zeker. En dat is de essentie van wetenschap.
Onder geloof (religie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

Met wetenschap wordt zowel gedoeld op bepaalde vormen van menselijke kennis als op het proces om hiertoe te komen als op de organisatie waarbinnen deze kennis wordt vergaard.

Ik zie geen overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof is een aanname, een wetenschap is bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus wetenschappers nemen geen dingen aan? Ik dacht in Darwins Origin of Species verschillende malen gelezen te hebben "laten we aannemen...,laat ons veronderstellen"... Astronomen moeten niks anders doen,dan aannemen en veronderstellen.Bepaalde hemellichamen kunnen ze niet waarnemen ,maar zijn zekers dat ze bestaan,omdat ze een bepaalde uitwerking op andere hemellichamen hebben,enz....
Cryofiel
12 jaar geleden
Wetenschappers nemen wel eens dingen aan. Dat zeggen ze er dan duidelijk bij. Het is daardoor altijd duidelijk welke dingen wel, niet, of deels bewezen zijn. Lijkt me wel zo netjes, toch? ALS wetenschappers dan een aanname doen, gaan ze vervolgens onderzoeken OF die aanname juist is. Ziedaar het wezenlijke verschil met het geloof.
rose
12 jaar geleden
Maar de vraag is naar overeenkomsten...
rose
12 jaar geleden
Jij was toch Popperiaan, Cryo?
Wetenschap kent zelfkritiek en zelfcorrectie; geloof kent dat niet.

Dat komt doordat geloof uitgaat van een theorie, en de praktijk slechts accepteert voor zover die in overeenstemming is met de theorie. De geloofstheorie is dan ook onveranderlijk.

Wetenschap, daarentegen, gaat uit van de praktijk. De theorie wordt aangepast aan de praktijk. Wanneer we in de praktijk iets nieuws ontdekken, past de wetenschap de theorie aan.

Wetenschap wijst zelfs actief op de dingen die niet kloppen. Zie onderstaande link voor 13 voorbeelden.

Kun je je voorstellen dat een christen alle onjuistheden in de bijbel aanwijst, en dan zegt: "Dit kan niet kloppen - laten we eens goed nadenken of de uitgangspunten van ons geloof wel juist zijn"?

Een christen zal dat niet kunnen. Een wetenschapper wel - in de wetenschap is dit juist de dagelijkse praktijk, het is dat wat wetenschap zo boeiend maakt.

Dingen die niet kloppen worden door de wetenschap dus niet genegeerd, zoals door gelovigen. Ze zorgen er ook niet voor dat wetenschappers de wetenschap afzweren omdat sommige dingen nog niet kloppen.

In plaats daarvan begint juist een zoektocht naar nieuwe, betere beschrijvingen van onze leefwereld - waarbij de bestaande ideeën, die dus gedeeltelijk onjuist zijn, worden vervangen door betere ideeën.

Uit een gedicht van Tim Minchin:

              Science adjusts its views
              based on what's observed.

              Faith is the denial of observation
              so that belief can be preserved.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter had ik het niet kunnen uitleggen!! Mijn favoriete Tim Minchin quote ook nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus !
rose
12 jaar geleden
Helemaal juist is deze voorstelling van zaken niet. Neem het christendom. Hoe de Bijbel geïnterpreteerd moet worden is onderwerp van discussie, er wordt nog voortdurend nagedacht (en ik neem aan gediscussieerd) over de precieze betekenis in de praktijk van de Heilige Schrift. Het geloof is, in het algemeen, dat wat er in de Bijbel staat Gods Woord is en dus waar. Maar WAT er precies staat (en dit is onderdeel van de religie), wat het exact betekent, is voortdurend aan onderzoek onderhevig. Denk aan het homo standpunt van de RKK.
rose
12 jaar geleden
Bovendien stond je weer eens vooraan in de rij om uit te leggen dat wetenschap iets heel anders (en vooral beters) is dan geloof. Terwijl er gevraagd wordt naar overeenkomsten en je dus eigenlijk de vraag niet beantwoord (Cryo toch...)..
rose
12 jaar geleden
Overigens worden in een paradigma anomaliën ook min of meer genegeerd, tot een kritieke waarde wordt bereikt een er een paradigma-shift plaats vindt.
Cryofiel
12 jaar geleden
@rose, over je eerste reactie: De discussies over het interpreteren van de Bijbel bestaan in twee soorten. In de ene soort is er alleen discussie tussen twee stromingen, die elk keihard vasthouden aan hun eigen uitleg. Bijvoorbeeld de Jehova's tegenover de Protestanten, of de Katholieken tegenover de Gereformeerden. *Binnen* elke stroming is geen discussie. Men heeft de stellingen betrokken, men vertelt slechts de andere stromingen dat elke andere visie verkeerd is. In de andere soort is er discussie *binnen* een stroming. Dat is al wat opener, in die zin dat een stroming zichzelf enigermate ter discussie stelt. Een tikje 'wetenschappelijker' qua aanpak, zou je kunnen zeggen. Ook hier blijft men echter uitgaan van 'het theorieboek', om het eens wat oneerbiedig uit te drukken. De theorie blijft heilig, het is slechts de precieze betekenis van die theorie waarover wordt gediscussieerd. Men kan dan lang praten over de vraag of een 'dag' uit de schepping 24 uur duurde, of symbolisch voor duizend jaar stond. Ongeacht wat er uit die discussie komt: evolutie zal worden verworpen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Over je tweede reactie: soms kun je een vraag beter beantwoorden door een gerelateerde vraag te beantwoorden, ook als die gerelateerde vraag niet is gesteld. Voor de goede verstaander hoeft een antwoord niet letterlijk de vraag te beantwoorden. Je hebt wel gelijk dat mijn manier van antwoorden berust op een *interpretatie* van de onderliggende vraag. Wanneer mijn interpretatie juist is, heb ik de onderliggende vraag beantwoord, ondanks het feit dat ik de gestelde vraag feitelijk niet heb beantwoord. Wanneer mijn interpretatie van de onderliggende vraag onjuist was, heb ik de vraagsteller niet of nauwelijks verder geholpen. Dat is iets wat alleen de vraagsteller kan beoordelen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Over je derde reactie: Ja, zo gaat dat vaak. Er moet een bepaalde 'kritische massa' zijn voordat "men" overstag gaat. Op zich is dat wel logisch: iets dat goed werkt, geef je pas op wanneer je er voldoende vertrouwen in hebt dat het alternatief echt beter werkt. Er is tijd nodig om dat vertrouwen te krijgen. Tot het zover is, houd je vast aan datgene waarvan je weet dat het in ieder geval 'goed genoeg' werkt.
rose
12 jaar geleden
Bij je eerste reactie: Dat is juist wat ik wilde aanstippen, als je in plaats van de Natuur de Bijbel als uitgangspunt hebt, dan bestudeer je die. En ik weet dat Jehova's Getuigen de bijbel voortdurend onderzoeken en kritisch zijn tegenover elke interpretatie, al merk je daarvan niet zo veel bij de meeste JG die je aan de deur krijgt. Maar ook in de RKK is er altijd ruimte, hoewel weinig, voor herinterpretatie. Daarnaast: Vind je het zelf niet een beetje vreemd, dat je, waar gevraagd wordt naar overeenkomsten, de verschillen op gaat noemen? En over de derde reactie: Daar heb je dus weer een parallel te pakken, immers, de paradigma-theorie van Kuhn/Lakatos gaat voor beide gebieden op.
rose
12 jaar geleden
Overigens is je derde reactie niet helemaal een goede weergave van het anomaliën probleem/effect in de paradigma theorie. Het gaat niet om het vervangen van een theorie door een betere, maar om een paradigma-verschuiving, die dan ook gelijk voor het hele wetenschappelijke gebied geldt. Het is geen kwestie van vertrouwen krijgen, maar een kwestie van het niet meer kunnen negeren. Dat is wat meestal in de wetenschap gebeurt (volgen K/L), men houdt aan een paradigma vast totdat het onhoudbaar is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat beide groepen (wetenschappers en gelovigen) de natuur / de schepping willen leren kennen. De vraag is wat je moet bestuderen om de natuur / de schepping te leren kennen. De wetenschap zegt: dan moet je de natuur bestuderen.
De gelovige zegt: dan moet je de bijbel bestuderen. Dat laatste kan ik in principe inkomen, MITS je de natuur niet negeert. Daar waar de bijbel en de natuur tegenstrijdig zijn, moet je kiezen aan welke je voorrang geeft. De wetenschapper en de verlichte gelovige geven voorrang aan de natuur: als alles erop wijst dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, dan is de aarde 4,5 miljard jaar oud, en geen 6000 jaar. De starre gelovige houdt vast aan (een interpretatie van) de bijbel, en blijft beweren dat de aarde 6000 jaar oud is. En wringt zich vervolgens in de meest wonderbaarlijke bochten om de wetenschappelijke resultaten ofwel te negeren, ofwel recht cq krom te praten tot ze aan de bijbelse maatstaven voldoen. De paradigmaverschuiving treedt inderdaad af en toe op. De vraag is echter of dit altijd in de meest extreme vorm gebeurt, dus dat echt expres zo lang mogelijk aan de oude theorie wordt vastgehouden tot dit niet meer houdbaar is. Ik denk dat in de praktijk zulke "pure" paradigmaverschuivingen zeldzaam zijn. Dat komt natuurlijk mede doordat er geen harde grens bestaat tussen het geleidelijk verwerken van nieuwe informatie enerzijds, en de "pure" paradigmaverschuiving anderzijds. Vooral in een gebied dat nog volop in ontwikkeling is, zie je geen paradigmaverschuivingen, maar een geleidelijke ontwikkeling van een steeds beter wordende beschrijving.
rose
12 jaar geleden
In je derde alinea sluipt de normatieve tendens weer binnen. De vraag is hier niet wat beter is, maar of er overeenkomsten zijn. De vijfde alinea is ook erg leuk. Je beoordeelt de 'starre' gelovige op jouw criteria, zoals deze dat ook (in de meeste gevallen) met jou zal doen. Hij wringt zich echter alleen maar in bochten als hij zijn wereldbeeld en zijn bron in overeenstemming moet brengen met 'de wetenschap'. Het bijbelse gegeven dat de aarde 6000 jaar oud is (een interpretatie) is geenszins problematisch als je de Bijbel als enige juiste bron van kennis accepteert. Probeer je voor te stellen hoe een wetenschapper zich in allerlei bochten wringt om zijn visie op de wereld in overeenstemming te brengen met superieure visie van een dominante religieuze gemeenschap. Dat de bijbel algemeen geaccepteerd is als de enge juiste bron van kennis en dat uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek dus in het dominante wereldbeeld moeten worden ingepast, in overeenstemming moeten worden gebracht met wat iedereen als vanzelfsprekende waarheid ziet. Viewpoint. Over paradigmata ga ik niet verder in discussie, je moet maar eens wat lezen van Kuhn of Lakatos of een meer algemeen hedendaags wetenschapsfilosofisch boek, een inleiding tot de WSF, bij voorbeeld.
rose
12 jaar geleden
'De vraag is echter of dit altijd in de meest extreme vorm gebeurt, dus dat echt expres zo lang mogelijk aan de oude theorie wordt vastgehouden tot dit niet meer houdbaar is.' Ik denk niet dat er 'expres' aan een paradigma wordt vastgehouden, of aan een oude theorie. Ik heb dat ook nergens beweerd, overigens. De werking van paradigmata in de wetenschap is niet een bewust proces.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo kom je op een bronnendiscussie. Welke bron accepteer je? Welke is het meest betrouwbaar? De Bijbel, zegt de christen.
De Koran, zegt de islamiet.
De ... enzovoort. Mijn eigen waarneming, zegt de wetenschapper. Ik ben het met de laatste opvatting eens. Dat is inderdaad normatief. En ja, ik ben inderdaad nogal popperiaans. Ik weet dat er na Popper nog een heleboel over dit onderwerp is gesproken. Dat Poppers ideeën niet in alle gevallen niet in volle mate toepasbaar zijn. Ze zijn echter nog altijd een prima uitgangspunt, zeker in de natuurwetenschappen.
rose
12 jaar geleden
Ik ben niet van plan hier Popper te bestrijden Cryo, maar ik weet dat je een aanhanger bent. Daarom was ik verbaasd door de zinsnede "Het is daardoor altijd duidelijk welke dingen wel, niet, of deels bewezen zijn." En de discussie hier gaat immers niet over welke bron gelijk heeft, maar of er overeenkomsten bestaan tussen wetenschap en geloof. Ik zou van jou verwachten dat je zo'n vraag benaderd zoals dat in de wetenschap gebruikelijk is, met open vizier en zonder je mening op het schaaltje te leggen. En dan vind je overeenkomsten. Of niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Popper werkt inderdaad alleen bij wetenschappen die objectieve verschijnselen bestuderen. Niet bij wetenschappen die een prachtig stelsel bouwen dat weliswaar intern consistent is, maar niet noodzakelijkerwijs iets te maken heeft met de realiteit buiten de studeerkamer. De wetenschap is zich maar al te bewust van de dingen die niet kloppen. Ik heb recentelijk nog een link geplaatst naar een overzicht van maar liefst 13 zaken die niet kloppen in de moderne wetenschap. De wetenschap weet dit, erkent dit, maar heeft er - helaas - nog geen oplossing voor. Deze inconsistenties worden echter niet verborgen. Ze zijn juist geheel openbaar, en ze zijn een aansporing om verder te zoeken, om de huidige theorieën te verbeteren. Het Standaardmodel wordt zeker niet verworpen - het voldoet immers prima. We hebben alleen grenzen moeten opleggen aan de toepasbaarheid: op kosmologische schaal bijvoorbeeld is het Standaardmodel niet toepasbaar. Dat de theorie van Newton nog zo nuttig is, komt doordat de theorie "goed genoeg" is. We weten inderdaad dat de theorie strikt genomen niet helemaal juist is, en dat er een betere theorie voorhanden is. Echter, die betere theorie is rekenkundig zo ingewikkeld, dat we ervoor kiezen de eenvoudigere theorie te gebruiken, ook al geeft die heel kleine afwijkingen. Zelfs de banen van ruimtemissies worden met de wetten van Newton berekend. Waarom? Wel, omdat de afwijking die daardoor ontstaat (ten opzichte van de correcte wetten van Einstein) veel kleiner is dan de verstoringen door bijvoorbeeld de variabele zonnewind. Daardoor *kunnen* we weliswaar de nauwkeurigere theorie van Einstein gebruiken, maar dat is zinloos. Over je laatste alinea kan ik zeggen dat het "negeren" van zulke feiten ook zinnig is. Het is niet echt het negeren van feiten: het is het zoeken naar *andere*, heel "aardse" verklaringen. Meestal kun je namelijk eventuele "rare" meetresultaten prima verklaren doordat je toch een meetfout blijkt te hebben gemaakt. Het is dus niet handig om bij elke ogenschijnlijke afwijking direct een heel nieuwe theorie te gaan opstellen. Dat is enorm veel werk, en meestal blijkt de oplossing veel banaler te zijn dan je denkt. Vandaar dat je eerst op zoek gaat naar zo'n banale oplossing. Pas als je die niet kunt vinden, wordt het tijd om er uren en uren werk in te steken om eventueel een nieuwe, betere theorie te bedenken.
Geloof is iets niet zeker weten, wetenschappelijk moet alles onderbouwd worden, dus het zijn tegenstrijdigheden die geen overeenkomst hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutietheorie heeft de manke dat er delen zijn die gewoon heel moeilijk vast te stellen valt, maar waarvan je mag uitgaan dat het klopt. Met de theorien van Einstein is hetzelfde aan de hand, maar stukje voor stukje blijkt alles wel te kloppen. Je gelooft dat het morgen regent, dus m.a.w. je weet het zowiezo niet zeker, anders stel je het gaat regen morgen. Het kan niet zo zijn dat iets nuttigs als de evolutietheorie vanwege het feit dat nog niet alles 100% aantoonbaar is omdat wij simpelweg die kennis nog niet hebben kunnen verzamelen volledig weggeschoven wordt. Het merendeel klopt, van een geloof moet men maar aannemen dat het wel zo zijn geweest, naar mate de mensen slimmer werden verminderde met dezelfde snelheid die zogenaamde wonderen, dus dat is al een veeg teken. Wetenschap daaraantegen wordt alleen maar beter en beter.
Norea0458
een jaar geleden
er zijn overeenkomsten tussen geloof en wetenschap, zoals dat delen uit de bijbel wel bestaan en dat is wetenschappelijk bewezen, net zoals dingen in de wetenschap zo zijn bewezen
Ja. Beide beantwoorden aan de behoefte om vat te krijgen op de wereld om ons heen.
Maar door naar het verschil te kijken, wordt die overeenkomst duidelijker. Wetenschap is vooral een methode. Men spreekt dus van de wetenschappelijke methode. Daarbij doet men een aanname (=hypothese), en probeert die met logisch denken te onderbouwen. Als dat lukt, heet de uitkomst een theorie. Theorieen worden vaak op een later tijdstip uitgebreid, en wel op dezelfde manier, dus door weer een aanname te doen en die te onderbouwen. Zo groeit wetenschappelijke kennis. Bij deze groei, speelt de mening van de wetenschapper geen rol: wat hij doet moet reproduceerbaar zijn. Dus andere wetenschappers moeten op *hetzelfde resultaat* kunnen komen.
Daar zie je een verschil met geloof: al de bestaande geloven zijn *verschillend*.
Wetenschap is een sterke methode, omdat die afgaat op de werkelijkheid. Fouten maken mag, en die worden weer hersteld. Bij geloof is het meestal zo, dat je je juist moet conformeren aan de andere gelovigen.
Een gelovige zal zich veilig voelen tussen zijn mede-gelovigen. Maar met geloof zet je geen mensen op de maan. Met wetenschap wel. Wetenschap biedt dus meer 'vat', dan geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Beiden hebben een verhaal ter verklaring van wat waargenomen wordt.

- Beiden pogen grip te krijgen op de werkelijkheid, om haar te manipuleren.

- Beiden hebben de neiging alles wat ze niet kunnen verklaren als ongeldig te bestempelen.

- Beiden hebben de neiging om ander verklaringsmodellen naar hun eigen maatstaven te beoordelen.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm... In principe een prima antwoord, maar dat derde punt... geldt dat vaak genoeg om het te mogen noemen? Een paar voorbeelden om te verhelderen wat ik bedoel. We kunnen nog niet verklaren hoe de aarde aan zo'n joekel van een maan komt. Er zijn weliswaar meerdere theorieën, maar geen enkele is tot nu toe als duidelijke winnaar uit de bus gekomen. Toch zien we de maan niet als ongeldig. Van diverse medicijnen was (of is) niet duidelijk *hoe* ze werken. We zien wel *dat* ze werken. Dergelijke medicijnen worden dus voorgeschreven, want het gaat om de werking. Hoewel we dus geen verklaring hebben voor die werking, beschouwen we deze medicijnen niet als ongeldig. Voordat het idee van kwantisatie was bedacht, konden we de frequentieverdeling van zwart-lichaam-straling niet verklaren. Toch werd zwart-lichaam-straling, en haar verdeling over de frequenties, niet als ongeldig beschouwd. Zo kan ik nog even doorgaan, maar ik denk dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel. Bedoel jij wellicht iets anders met je derde punt?
rose
12 jaar geleden
Toen ik het neerschreef dacht ik aan de anomaliën die door Kuhn/Lakatos beschreven worden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ah, dan begrijp ik de achtergrond. Ook met deze extra informatie blijf ik vinden dat de derde punt te algemeen is.
rose
12 jaar geleden
as was to be expected
Jazeker, kijk maar naar deze link, moderne wetenschap in de Bijbel: http://www.vergadering.nu/boekhobrinkmoderne.htm