is kanker een welvaartsziekte of komt het net zoveel voor in arme landen?

en klopt het dat amerika de meeste mensen kent die aan kanker lijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Kanker is een degeneratieve ziekte, dat wil zeggen dat het een ziekte is die vooral op hogere leeftijd vaker voorkomt. Er zijn wel een aantal factoren bekend die een relatieve veroudering van weefsel kunnen veroorzaken, waaronder irriterende stoffen, zoals rook, maagzuur en andere chemische stoffen maar ook gebrek aan beschermende stoffen als vitamines kan kanker in de hand werken.

Omdat kanker veel vaker voorkomt bij ouderen is een vergelijking tussen welvarende en ontwikkelingslanden moeilijk omdat in die laatste de gemiddelde leeftijd van overlijden een stuk lager is.

Op de keper beschouwd is er misschien niet eens zoveel verschil tussen gebrek en overvloed. Beiden kunnen een gebrek aan noodzakelijke voedingsstoffen opleveren waardoor allerlei kwalen, zoals kanker kunnen ontstaan. Oftewel, 'goed doorvoed' hoeft zeker geen 'gezond doorvoed' te betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zal in alle landen voorkomen alleen zijn daar de middelen niet om het te onderzoeken en dus sterven die mensen gewoon maar is de oorzaak voor hen niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
helemaal juist kanker kwam vroeger ook voor echter toen wisten we nog niet wat het was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt logisch +!
Het staat bekend als welvaartziekte maar kwam ook in het verleden al voor. Er zijn wel veel verschillende soorten kanker en bijv. longkanker is wel heel erg een welvaartziekte met teveel roken. Kanker is simpel gezegd bij mijn weten een mutatie van goede cellen in slechte. Wat ook kan is dat wij doordat we op natuurlijke manier minder overlijden meer kanker vatbaarheid als erfenis meekrijgen van onze ouders. Bovendien leven wij zo lang inmiddels en kunnen we zoveel fixen dat er weinig anders overblijft dan ouderdomskanker om aan te overlijden. In andere landen leven mensen vaak tekort om dit soort kankers te krijgen en vaak is ook niet bekend (zoals bij ons) waaraan je doodgaat, je bent daar gewoon doodziek en overlijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het omgekeerde is waarschijnlijker, namelijk dat kanker vaker voorkomt in arme landen.

Kanker ontstaat door een mutatie in het lichaam die niet is opgemerkt en gecorrigeerd. Bij ieder mens ontstaan per dag een aantal mutaties door celdeling. Het correctiesysteem in het lichaam kan verstoord raken door verschillende oorzaken (waar onderzoek naar wordt gedaan). Mensen in arme landen leven over het algemeen ongezonder en zorgen minder goed voor hun lichaam. Daardoor is de kans groter dat ze kanker krijgen. Deze mensen sterven vaak 'door onbekende oorzaak' omdat er geen onderzoek naar die oorzaak wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zoveel soorten kanker, dat je niet mag/kan spreken van een welvaart ziekte. Hier komen er een paar:
Bij mannen komen met name de volgende typen kanker voor: prostaatkanker, longkanker en darmkanker.
Bij vrouwen komen het meest voor: borstkanker, darmkanker en longkanker.
Kankersoorten die bij kinderen en jongeren het meest frequent voorkomen zijn leukemie, lymfomen en hersentumoren.
Andere soorten zijn:
alvleesklierkanker
baarmoederhalskanker
blaaskanker
hersentumor
lymfomen
bloedkanker (leukemie)
botkanker (osteosarcoom)
huidkanker
maagkanker
neus- en keelkanker
nefroblastoom
nierkanker
teelbalkanker
vulvakanker

Oorzaken van mutatiesCentraal in het ontstaan van kanker staan defecten in het DNA door mutaties. Ze kunnen aanvankelijk op de volgende manieren ontstaan:
Erfelijke mutaties
Verworven mutaties
Erfelijke mutaties. Er zijn mutaties bekend die overgeërfd kunnen worden en een sterk verhoogd risico geven op het ontstaan van kanker. In dit verband wordt ook wel gesproken over erfelijke kanker. Voorbeelden hiervan zijn het BRCA1-gen en het BRCA2-gen. Vrouwen die door overerving een dergelijke mutatie hebben, hebben een sterk verhoogd risico op het krijgen van borstkanker of ovariumcarcinoom.
Infecties. Verschillende ziekteverwekkers worden in verband gebracht met het ontstaan van bepaalde typen kanker. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Humaan papillomavirus en het cervixcarcinoom en peniscarcinoom
Schistosomiasis en het blaascarcinoom
Epstein-Barrvirus en het Burkitt-lymfoom
De bacterie helicobacter pylori en maagkanker
Het Merkelcelpolyomavirus dat aangetoond werd in Merkelcelcarcinoom
Fysische factoren. Ultravioletstraling en ioniserende straling kunnen mutaties en dus kanker veroorzaken.
Chemische stoffen. Van verschillende chemische stoffen is bekend dat ze kanker kunnen veroorzaken (carcinogenen). Voorbeelden zijn:
Asbest en het mesothelioom
Benzopyreen in rook en het bronchuscarcinoom
Aromatische aminen in verf en het blaascarcinoom

Het risico op kanker kan belangrijk worden gereduceerd door een gezonde levensstijl. Niet roken, vermijd overgewicht, voldoende fruit en groente eten, en regelmatig bewegen zijn algemene aanbevelingen die niet alleen de kans op kanker, maar ook die op hart- en vaatziekten kunnen beperken.

Je kunt moeilijk beweren dat alle genoemde kankersoorten welvaartzieten zijn, maar een aantal zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat Amerika koploper zou zijn is een sprookje. Hongarije (mannen) en Denemarken (vrouwen zijn de koplopers.

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://rex.nci.nih.gov/NCI_Pub_Interface/raterisk/rates38.html
Bepaalde vormen van woekering ziektes komen voor in bepaalde landen.

In landen als Japan, China, India en Indonesië komt relatief de keelkanker meer voor dan in andere landen.

Dit wordt toegeschreven aan de sterk gekruide spijzen in die landen.

Wat wèl vast lijkt te staan is dat kanker een gevolg is van een overprikkeling in samenhang met de leeftijd.

Immers naarmate men ouder wordt..wordt de kans groter en groter.

Het schijnt dat elk mens gedurende zijn/haar leven een groot aantal keren kanker krijgt maar..doorgaans is het lichaam sterk genoeg om die kanker te elimineren..totdat

Totdat de kanker een keer sterker lijkt te zijn..en dus wint..en dàn verliest de mens het dus..

Een welvaartsziekte zou je het inderdaad kunnen noemen omdat de leeftijd hierbij een sterke rol speelt..maar toch..

In arme landen komt kanker helaas niet minder voor dan in de rijke landen..

Groet, Ton