Als met je schoolwerk,op school iemand afkijkt,en dat wil je niet,wat moet je dan doen?Veraden is ook kinderachtig maar wat moet je dan?

Ik heb liever niet dat ze afkijkt, maar ze is ook een beetje een vriendin van mij.Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (12)

Je maakt het jezelf alleen maar lastig als je daar blijft zitten. Vraag aan de leerkracht of je tijdens overhoringen of PTA's ergens anders mag zitten, verzin desnoods een smoesje. Zo weet je vriendin niet dat je vanwege haar afkijken weg gaat en hebt je niemand verraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afdekken met je arm. Ook al is ze een vriendin, het betekent niet dat ze mag afkijken. Anders zoekt zij maar andere vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praat met haar, zeg dat je het niet wilt dat ze afkijkt...
en anders een andere zitplaats nemen, ver van haar af...
en als ze toch bij je komt zitten, er met een leraar over praten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een vaststaand feit dat u ook niet uw ogen op
uw eigen werk houdt, anders kunt u niet waarnemen dat een ander spiekt.
Overigens berust de taak bij de docent(e) om er op toe
te zien of de leerlingen hun werk goed doen.
Dus u bent gevrijwaard om de Judasrol op u te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je hiermee suggereren dat Florens ook af kijkt?
Dat vind ik wel heel voorbaarig. Er zijn zat mensen die zo erg afkijken dat je dat wel merkt als je naast die gene zit hoor, ookal hou je je ogen op eigen werk. En blijkbaar ziet de leraar het niet, maar dan kan Florens er nog wel degelijk last van hebben. Als je er zelf hard voor leert kan het behoorlijk lullig voelen als iemand anders niet leert maar gewoon bij jou spiekt en dan toch goed cijfer haalt dankzij jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vind ik ook onzin sxiopo. Ook ik weet uit ervaring dat je heel goed kan merken, zelfs aanvoelen als iemand bij je afkijkt. En als je dat dan merkt, ja dan kun je even naar die vriendin kijken(niet naar haar werk!!!) om te checken of dit klopt. Bovendien kan die vriendin ook vtv gezegd hebben bv: wel je blaadje een beetje in het midden leggen weer he want ik wil weer afkijken of iets dergelijks. Ik had ook zulke vriendinnen vroeger en durfde nooit nee te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw citaat: En als je dat dan merkt, ja dan kun je even naar die vriendin kijken(niet naar haar werk!!!) om te checken of dit klopt.
Zo heeft iedereen een vrijbrief om om die redenen naast zich te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat moet het vervelend zijn met zulke achterdocht en wantrouwen te leven sxiopo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De achterdocht komt van de vraagsteller.
Ik zou er geen moeite mee hebben.
Maar het blijft een taak voor de docent(e)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ladylien, er zijn maar weinig GV -leden die zo kort en bondig en duidelijk reageren als sxiopo, en zo ter zake kundig in de eerste plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@harmonika: dus.. mag sxiopo om die reden (mogelijk) valse conclusies trekken dat Florens zelf ook afkijkt? (zie reactie Rinke). Ik vind dat getuigen van nogal wat achterdocht van sxiopo, gezien het feit dat we hier meteen conclusies gaan trekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik als docent(e) waarneem dat 2 naast elkaar zittende leerlingen tijdens een repetitie/examen oid naar elkaar kijken,dan denk ik in de 1e plaats aan het goed uitvoeren van mijn werk, dwz ze kijken af, en het zou niet bij me opkomen dat ze evt genegenheid voor elkaar hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteraard sxiopo maar nu praten we langs elkaar heen. Dus ik stop bij deze de discussie en heb overigens ook gezegd wat ik wilde zeggen. Typen is wat dat betreft ook een lastig medium merk ik... Rinke heeft duidelijk omschreven wat ik ook bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Potentieel bestaat de mogelijkheid van afkijken als men naar een ander kijkt.
De ,,afkijker,, gaat in de praktijk onderuit in de maatschappij, als het verkregen diploma op geleende cijfers berust.
Ergo men kan solliciteren op een functie in de maatschappij
maar kan zonder werkelijke kennis van zaken die functie niet goed invullen, en dan staat men weer op straat. Hetzelfde geldt voor gekochte diploma,s.
Laat haar gewoon afkijken , gun haar ook een goed cijfer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat er eerst met haar zelf over! Waarom kijkt ze af? Leert ze gewoon zelf niet, of is ze zo onzeker dat ze ondanks dat ze zelf leert denkt dat jij het beter weet? Kijkt ze tegen je op of is ze jaloers omdat jij altijd betere cijfers haalt, hoe hard zij ook leert? Moet ze thuis zoveel andere dingen doen (bijvoorbeeld klusjes voor haar ouders) dat ze geen tijd meer heeft om te leren? Vind ze het moeilijk om te concentreren? Of zit ze gewoon liever s middags met vriendinnen in de stad dan thuis achter de studieboeken? Zeg haar eerlijk hoe jij je bij haar afkijkgedrag voelt en dat je niet meer wil hebben dat ze dat doet. Blijft ze het doen en vind jij haar reden niet gegrond (zoals wanneer ze gewoon geen zin heb om zelf te leren), ga dan ergens anders zitten en als ook dat niet gaat dan pas zou ik naar leraar gaan. Eerst met haar zelf bespreken voor je haar bij leraar verklikt, jullie zijn tenslotte vriendinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verraden zou ik niet doen. Daar maak je je beslist niet populair mee ik de klas.
Kun je niet zo gaan zitten dat het wel heel moeilijk voor haar wordt om af te kijken? Ga schuin zitten, met je rug (half) naar haar toe of leg je arm er voor. Als ze hel veel moeite moet doen valt het wellicht de leraar ook op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stoor je je er echt heel erg aan?
probeer gewoon verder te gaan met je toets en ga een beetje moeilijk zitten of iets dergelijks, doe dit niet te overdreven.
suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me eerst eens afvragen waarom je dat niet wilt.

Is het omdat je je zorgen maakt om je vriendin dat ze niet voldoende leert?

Of ben je bang dat ze daardoor net zon goed (of slecht) cijfer krijgt als jij?

Als je denkt een goed cijfer te kunen behalen en je wilt dat zij dat niet krijgt door bij je af te kijken tja. mij zou het dan niet kunnen schelen. Als het zon goede vriendin zou zijn dat ik me zorgen zou maken dan zou ik met haar gaan praten.

Gewoon eerlijk naar jezelf zijn waarom je het niet wilt.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je dat stoort, zou ik het proberen een beetje te laten merken, maar zeker niet verraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een goede vriendin is, dan zou ik het niet erg vinden om haar te helpen. Maar het kan natuurlijk niet altijd. Ik zou haar wel zeggen, af en toe mag je kijken, maar je zult het zelf ook moeten leren. Het is niet de bedoeling dat ik in de boeken zit en alles leer, en jij niets doet. (als dat het geval is tenminste, kan ook onzekerheid zijn of dat ze het niet snapt). Ze zal zelf moeten proberen het te maken. Ga anders met haar samen leren en overhoor haar. Als ze het goed doet, dan heeft ze geen reden om bij jou te kijken en zeg het haar dan,zeg bijv. Zo, je kunt het echt wel goed, je hoeft nu niet bij mij af te kijken trutje, (of zoiets). Zullen we zien wie het beste cijfer krijgt zonder af te kijken? Misschien dat je haar daarmee stimuleert om het zelf goed te maken. Zonder hulp van jou. Als ze te lui is om te leren, dan zou ik zeggen, sorry lieverd, dit werkt zo niet, op het examen moet je het ook allemaal zelf doen. Je zult echt moeten studeren. Ik zou dan zeggen, af en toe mag je afkijken, maar dat is in nood gevallen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb vroeger zelf meegemaakt dat ik ging afkijken en iets overnam wat echt nergens op sloeg. Het was een zelf verzonnen woord van mijn buurmeisje in de klas. Ik was zo dom om het over te schrijven. De leraar zei het de volgende keer even in de klas, heel lullig, hij dacht dat zij bij mij had afgekeken. Ik kon wel door de grond gaan. Ik weet niet meer of ik toen gezegd heb dat ik degene was die spiekte. Volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je vriendin vertellen er geen probleem mee te hebben dat zij liever de antwoorden van mij overneemt maar uiteindelijk heeft ze straks een diploma en blijkt ze eigenlijk na die school nog niet wijzer is geworden omdat ze nooit echt geleerd heeft en de antwoorden die ze van jou heeft afgekeken heeft ze nooit onthouden.

Ze straft zichzelf er uiteindelijk mee zie het maar zo.

Anderszijds is het ook zo....als blijkt dat jullie wel erg vaak dezelfde antwoorden hebben is het jouw ja tegen haar nee bij de leraar!