vuur is er al miljoenen jaren, door lavastromen

maar uiteindelijk zit er in alles water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water, want dat is gemaakt tijdens de schepping of oerknal, net waar je in gelooft. Vuur is later door mensen uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water bestaat uit waterstof (H) en zuurstof (O).

Waterstof - en in mindere mate Helium (He) zijn de oerelementen van het universum. Alle hogere elementen zijn door middel van kernfusie (nucleosynthese) gevormd in sterren.

Voor het maken van de grondstoffen van water had je dus kernfusie nodig. Dit brengt hoge temperaturen met zich mee - maar niet per sé vuur. Hiervoor heb je namelijk óók zuurstof nodig.

Echter, gezien het bovenstaande ben ik geneigd om te zeggen dat vuur er waarschijnlijk eerder was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuttig antwoord
water onstaat door oxidatie (verbranding )van waterstof en zuurstof ,dus ik denk dat het vuur er eerder was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuur is een chemische reactie tussen een brandstof en zuurstof. Op zich al zo oud als de aarde. Water is een substantieel onderdeel van de aarde. Vanuit deze optiek kan je niet spreken van "wat was er eerder", net zo min als lucht en aarde.

Voor wat betreft het gebruik van vuur door mensen is het evident dat water er eerder was dan vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er zijn recente theorieën dat het water op aarde geen substantieel onderdeel was, maar lang na het ontstaan naar 'binnen gevlogen' door enorme kometen, die gigantische blokken ijs bevatten. In dat geval was er - tenminste op aarde - eerder vuur. Maar dat zegt allemaal niets, want de vroege aanwezigheid van slechts één watermolecule betekende ook de aanwezigheid van water. Dus een niet te beantwoorden vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante stelling. Maar komt bij vuur (reactie met zuurstof) ook geen water vrij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis bij brandstof en zuurstof de hitte. Want zonder dat derde heb je ook geen vuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hitte genoeg tijdens het ontstaan van de aarde ;o)
Water en vuur zijn twee elementen. De oude Grieken dachten dat er maar vier elemenet waren'; aarde lucht water en vuur, Ze zijn dus gelijktijdig ontstaan.