Wordt het licht dat wij hier op aarde zien door de aarde's zwaartekracht beïnvloed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Theoretisch wel. Het effect is echter zo miniscuul, dat we er niets van merken.

Licht dat een ster verlaat, verliest energie bij het "ontsnappen" uit het zwaartekrachtveld van die ster. De snelheid blijft gelijk, maar de frequentie wordt lager. Wij zien dat als een roodverschuiving.

Licht dat op een planeet valt, wint juist energie bij het naderen van die planeet. Ook nu blijft de snelheid gelijk, maar wordt de frequentie hoger. Wij zien dat als een blauwverschuiving.

Daarnaast trekt de aarde licht aan. Licht dat zonder zwaartekracht nét langs de aarde zou zijn gegaan, wordt dankzij die zwaartekracht naar de aarde toegetrokken en treft dus de aarde. Wij zien daardoor op aarde een licht vervormd beeld van het heelal.

--

Samenvattend: het licht dat wij zien is blauwer dan het voordien was. Het beeld dat wij zien is een tikje vervormd.

Vanzelfsprekend geldt dit alléén voor licht dat vanuit de ruimte (zon, maan, planeten, sterren) naar de aarde komt. Voor licht dat vanaf de aarde zelf komt maakt het geen verschil.

En nogmaals: de effecten zijn zo superklein dat wij er niets van merken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel duidelijk uitgelegd, Cryofiel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer juist beantwoord +

Andere antwoorden (2)

Nee, daar is die kracht te miniem voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zwaartekracht licht afbuigt, is al bewezen. Dat de zwaartekracht van de aarde miniem is (relatief gezien), betekent nog niet dat hij afwezig is. Hij is er, DUS hij heeft invloed. Niet merkbaar, misschien niet/nauwelijks meetbaar, maar de invloed is er.
nee, de zwaartekracht trekt dingen naar zich toe, licht straalt. al zou er geen zwaartekracht zijn op aarde zou de stralen gewoon te zien zijn. :)