Hoe hard moet je rennen om op de zelfde plek te blijven als de aarde draait?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeeeeel hard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of gewoon op je gat blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
draait de aarde dan? nooit wat van gemerkt...

Het beste antwoord

Wat bedoel je met "dezelfde plek"?

Bedoel je: ten opzichte van de aarde? Dan hoef je niet te rennen, dan kun je stil gaan zitten.

Bedoel je: ter compensatie van de draaiing van de aarde om haar eigen as? Dan ligt het eraan waar je bent. Op de polen hoef je niet te rennen, aan de evenaar moet je ongeveer 40000 km (de omtrek van de aarde) afleggen in 23 uur, 56 minuten en een paar seconden.

Bedoel je: ter compensatie van de draaiing van de aarde, maar dan zodanig dat je de zon altijd op dezelfde plek houdt, dus bijvoorbeeld de zonsondergang proberen bij te benen? Dan is het antwoord hetzelfde als hierboven, maar dan hoef je iets minder snel te rennen: je hebt dan gemiddeld 24 uur (soms een tikje meer, soms een tikje minder), in plaats van slechts 23 uur, 56 minuten en een paar seconden.

Bedoel je: ter compensatie van de draaiing van de aarde rond de zon? Dat lukt je niet - dan moet je 2*pi*150 miljoen kilometer afleggen in een jaar. Reken maar uit...

Bedoel je: ter compensatie van de draaiing van het hele zonnestelsel rond het centrum van de melkweg? Da's nog weer sneller, dat houd je dus al helemaal niet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet je naam wel eer aan, tenminste als je je naam eerst omdraait natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh... Na al die maanden valt me dat nu pas op.

Andere antwoorden (3)

Op de polen kan je gewoon stilstaan. Richting evenaar moet je dan rechtevenredig versnellen tot 1670 km/h
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de evenaar 40.000km/24uur oftewel 1.667km/uur.

Toegevoegd op 23-06-2009 21:06:19
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je met "dezelfde plek" bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een valide antwoord is ook het volgende: Niet rennen, dan kom je ook niet van je plaats, dan blijf je op dezelfde plek...