wat zijn bruikbare tips bij een burnout?

tja, heb wat goed te maken met mezelf.....
al die tijd wel remlichtjes seintjes gezien maar mezelf voorbij geraast.
(praktische) tips en adviezen zijn welkom :)

Toegevoegd na 19 uur:
okay euca, kom op.....voor de draad ermee!!!!
oorzaak BO is adhd met overwegend ADD. diagnose 1,5 jaar terug gehad. mezelf dus al jaren proberen te schikken naar verwachtingen van alles en iedereen. na diagnose soort oorlog gevoerd met mezelf (weet nu wat het is, dus weet nu waar ik in moet grijpen) dit is de sprint richting burn-out geweest.
weet nu dat ik het niet van mijn tricky brains kan winnen )achteraf meer dan logisch) dus ben met hulp bezig om te leven met ADD ipv ertegen te strijden.
afgezien dat het voor ´mijn soort´nooit snel genoeg kan gaan is het probleem dat de ADD dus nog lang niet onder controle is. heb wel de lat minder hoog gelegd voor mezelf maar het blijft impact hebben op alle aspecten van mijn leven.
oorzaak is dus niet 1,2,3 weg te nemen. feit dat ADD erfelijk is en ook de kar moet trekken van mijn kids (1 prototype adhd-er, andere een kloon van mezelf ... add) maakt de standaad adviezen wat lastiger uitvoerbaar.

tot zover dus de achtergrond info,
voor iedereen die me tips heeft gegeven en ervaringen heeft willen delen héél erg bedankt!
(ga dan nu ook massaal plusjes uitdelen) :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met de gave AD(H)D!
Je bent bijzonder en niet de normale middenmoot.
Als je je AD(H)D leert kennen (onder controle krijgt, moeilijk uit te leggen) kan je meer dan ''normale'' mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja goed hoor die hyperfocus! (af en toe ff lekker in mijn autisten wereldje verdwijnen noem ik het)
de kunst om dingen van meerdere kanten te zien en kunnen begrijpen, een sterk voorgevoel, crea zijn (ook in oplossingen) nooit een boek mee in het park (gedachten lekker af laten dwalen) op maffe ideeën komen en gek doen met de kids, het heeft ook zijn voordelen. het snelle insneeuwen, overal aan beginnen en niets afmaken, het vergeetachtige vind ik een stuk minder.
maar ik word wel vriendjes met mijn bekabeling! het duurt alleen een tijd voor we er ´samen´uit zijn en een compromis hebben gesloten. heeft de naam ¨dromer¨ toevallig een bepaalde reden? :O)
(dromen... man ik kan zelfs op een geparkeerde scania fietsen omdat ik m niet zie staan, maar dromerig? heus niet! hahaha)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een site bomvol (positieve) tips: http://proadhd.nl/ Bronnen:
- http://proadhd.nl/

Het beste antwoord

in eerste instantie rust nemen,even pas op de plaats maken.daarna langzaam aan weer de draad oppakken,want te ang rust schijnt ook weer niet goed te zijn(is mij verteld)wel zul je de oorzaak van je burn out moeten aan pakken,vaak is dat idd dat mensen zich voorbei rennen,of geen afstand kunnen nemen van bv problemen op het werk of spanningen binnen het gezin.ook kan stress een oorzaak zijn.Maar goed praktische tips
1 neem rust en tijd voor jezef
2 ga dingen doen die jij leuk vind
3 voorkom spanningen door nee te zeggen
voora de 3e heeft mij erg vee gehopen omdat ik dus geen nee kon zeggen en vee met dingen bezig was waar ik geen zin in had en een beetje voor iedereen bezig was terwijl ik daar eigenlijk geen zin in had voora op mijn werk had ik daar erg veel last van.gecombineerd met een niet zo ideale thuis situatie iep ik dus 24/7 gespannen rond.nu zeg ik gewoon toen ik goed geleerd had nee te zeggen was ik de helft van mn stress kwijt.Ik hoop dat je dr war aan hebt
gr mari
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaringswijsheid! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je reactie en ervaring ik heb hier zeker wat aan. vooral op het NEE zeggen ga ik flink oefenen, super tip! een welverdiend plusje erbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moelijk om te kiezen tussen alle antwoorden en reacties. te tip om NEE te leren zeggen is doorslaggevend geweest bij mijn keus om tot het beste antwoord te komen. alle andere antwoorden hebben ook goede tips en adviezen. bij deze: iedereen bedankt voor het meedenken, het reageren, delen van ervaringen en standpunt, de eigen ervaringen..... hier kan ik wat mee :O) thanx GV-ers, lets go on!!!!!

Andere antwoorden (8)

oeps, nou kom eens langs bij de ervaringsdeskundige (moi, zucht)

een paar tips:

accepteren dat je niet in 2 weken de oude bent

veel naar buiten, vooral tussen de middag even een uurtje wandelen.

dingen waar je gek van wordt (ik van drukke winkels en lange lijstjes met boodschappen) gewoon NIET doen

proberen leuke dingen te doen, als je thuis zit (neem aan van wel) zou je tijd moeten hebben voor......

eigenlijk (maar dat durf ik bijna niet voor te stellen) die computer aan de ketting leggen, het lijkt wel heel leuk, maar achteraf (na een paar uur) is je hoofd weer warrig (sporten of buiten zijn is echt beter)

sterkte

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja, maar dat heeft iedereen vast anders, ik was een echte lezer maar kwam niet door het simpelste boek heen, heb ik gewoon een tijdje van die fluttijdschriften gelezen, 1 artikel per keer.

Wat ik hiermee bedoel is, niks forceren, het komt vanzelf terug, ooit
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord, ervaring en tips....
achter de computer is voor mij een vorm van afleiding ADD....stroom aan gedachten is dan minder snel mogelijk, buiten zijn doe ik (steek hier de weg over en zit in een mooi groot park) voor sporten ff geen tijd en puf. als het mooi weer is bind ik de skeelers onder zodat de kids me uit kunnen lachen en maken we fietstochtjes.
drukke winkels (alles met drukte, veel geluid en veel impulsen-indrukken) vind ik ook niet leuk (zonder ritalin is dit dan ook meer ´tijd uitzitten´ dan ontspannen) tussendoor ontspannen doe ik wel, heb het alleen even moeten leren om het mezelf toe te staan. thanx again, dik verdiende plus!
amigo
13 jaar geleden
nav je aanvullen heb ik even zitten lezen wat ADD is schrok ik wel van zaten mij ook wel wat bekende "valkuilen" in maar dat maakt je zaak wel complex hoor, dat computeren klinkt dan opeens of het WEL prettig voor je kan zijn, bij mij raak ik (ook in normale doen) dan soms zo gefocused, dat vind ik dan zelf TE, kan ik er bijna niet mee stoppen).
sterkte ermee en laat je aub niet opjagen om weer aan de slag te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het maakt het idd wat minder simpel over het algemeen.
maar wie weet ook een soort van hyperfocus :) heb mijn eigen gebruiksaanwijzing trouwens ook al surfend op het net gezocht toen adhd bij mijn zoontje ter sprake kwam. best schokkend! vond ineens 2 gebruiksaanwijzingen in 1 keer!
(kreeg alleen geen korting op de gezamenlijke diagnose :)
amigo
13 jaar geleden
ik zag ergens staan dat mensen met ADD soms in plaats daarvan de diagnose burn-out gesteld krijgen
(dit alleen terzijde)
Heb je je als eens in het fenomeen HSP verdiept want dat kan een aantal zaken ook nog eens extra lastig maken. Niet dat ik het je toewens natuurlijk maar als het zo is, is het beter om het te weten lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt van de ADD en burn out, soms krijgt iemand ook de onjuiste diagnose borderline.
het heeft ook wel allemaal bepaalde raakvlakken dus begrijp dit ergens wel, ondanks dat het op zichzelfstaande ziektebeelden of beperkingen zijn. HSP daar heeft elke AD(H)er wat mee. dat komt omdat prikkels heel sterk binnen komen en wij hier heftiger op reageren bv het druppen van de kraan horen als de muziek hard staat, knettergek worden van de geluiden als je in de stad loopt, iedereen door elkaar praat maar 1 gesprek opvangen, leip worden van het geluid van een stuiterbal op harde ondergrond, naar elke lamp op de kermis moeten kijken omdat het zo fel schijnt..eerste de ene dan de andere etc. het oppikken van emotie bij anderen (luisteren tussen de woorden door) het is eigenlijk hetzelfde met beelddenken, dat doen wij ook allemaal maar het kan ook als ´euvel´ op zich worden gezien. dyslectie en dyscalculie hetzelfde hetzelfde verhaal deze personen zijn vaak beelddenkers, snel afgeleid, gevoelig voor impulsen om hun heen, problemen met concentratie dus ook weer een breed scala wat verdomt veel lijkt op AD(H)D veel adhd´ers hebben hebben dyscalculie en of dyslectie , maar ´andersom´ word het niet bekeken blijkbaar.... denk dat de wetenschap zelf er nog niet helemaal uit is waar de raakvlakken liggen wat eigenlijk onder 1 noemer valt en wat niet. HSP ...ik voldoe helemaal aan de kenmerken, maar voor mij persoonlijk hoort dit ook bij ADD omdat het een logisch onderdeel hiervan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Euca: Diagnoses zijn heel belangrijk, vooral om begrip te krijgen voor jezelf en voor jou ook voor je kinderen.
ADHD, ADD, HSP, Autisme, andere vormen: dat krijg je mee bij geboorte. Door een diagnose wordt je niet opeens anders, geen ander persoon, je bent wie je bent.
Maar je weet, wat er aan de hand is en je kunt je ermee leren omgaan op de best mogelijke manier. Aan de andere kant zit er ergens ook een gevaar: de valkuil van erin blijven hangen, (de slachtofferrol) of je verzetten (strijd). Geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar dat kan. Voor zover ik jou heb gelezen ben je uit het verzet (de strijd) aan het stappen en dat is super!!!!!!!!
Gebruik hulpmiddelen en handvaten die je kunt krijgen (maak ze je eigen), en accepteer en aanvaard dat jij bent die je bent: en dat is okee!!!!!
Go for it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je voor je reactie!.
de diagnose was voor mij erg dbbl. je weet wat je hebt maar ging mijn leven anders bekijken. wat heeft er invloeden gehad op bep gebeurtenissen, wat ben 'ik zelf' wat is het gevolg van ADD geweest en in hoeverre. daarbij kan iedereen vertellen wat het is al ze zich erin verdiepen, maar houdt het in als je het hebt, welke invloed heeft het en op welke manier. wat is de impact en hoe ga jij hier mee om. ik vond dat ik het opnieuw moest bekijken vanuit dit oogpunt om erachter te komen 'wat' nu 'wat' is zodat je weet wat je moet accepteren (kan lang duren) dan pas kan je verder met handvaten en mogelijkheden die bij mijn persoonlijk passen, maar dan ben je er nog niet, want je moet leren ze toe te passen om te zien of ze werken in jou geval. door de beperkingen die add met zich meebrengt zal er wat harder aan moeten trekken dan een ander persoon met een BO, maarrrrrrr er zijn nog steeds mogelijkheden hoor. het lesje wat ik van mezelf en ADD heb geleerd is in ieder geval mooi meegenomen.
er voor gaan dat doe ik zeker!!!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie schrijft waar, dat leven makkelijk is??? :-)
Mijn zoon is autistisch (Asperger syndroom). Ik herken heel veel in wat je schrijft. Dat is de verwerking van de diagnose en vooral dat + je mogelijkheden een plaatsje geven en eigen maken.
Moeilijk, maar niet onmogelijk idd.
Is niet in 10 minuutjes gepiept!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, nee die indruk kreeg ik al dat het iets meer tijd in beslag nam dan 10 minuutjes :) hoop dat bij je zoon het proces wat minder stroef verloopt. die stoornissen of syndromen klinken simpel, maar poeh, wat een impact op alles wat je doet, voelt, denkt, en ziet.
ja,ja, we zijn opgescheept met 'tricky brains'. :O)
Zoveel mogelijk rust nemen maar toch actief zijn... Probeer dus de oorzaken (tijdelijk) uit de weg te blijven. Ga zo nu en dan even lekker naar buiten om een wandeling te maken. Spreek ook af met een goede vriend/vriendin en ga erheen, vaak heb je op het moment dat je moet gaan echt geen zin, gewoon gaan zodra je er bent (en lekker kan praten / je ei kwijt) ben je juist blij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met de rest over rust nemen maar als je een stressvolle activiteit gaat doen moet je daarna een half uur plat liggen en water drinken. Dat helpt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plat liggen? Ik ben een waterfreak, dus wel een plus voor je controversiële tip. Water is en dramatisch onderkend middel voor de gezondheid. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water drinken is inderdaad zo belangrijk!!! Van mij ook een plus voor die tip. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plat liggen word lastig (adhd) maar heb wel ontdekt dat haken (je mag lachen) het mogelijk maakt om niet onopgemerkt toch wat te gaan doen, al blijf ik hier wel bij zitten. denk dat ik idd een balans moet zoeken tussen activiteit en rust. heb nogal de neiging om ´te gaan met die banaan´ zodra het even kan.
ben meer aan het water nu door de motiverende reacties hierover :) plusje is dus onderweg! thanx!
Bestrijd niet alleen de symptonen, maar vraag je ook af hoe je aan die burnout komt. Is het bijv. werk denk dan eens aan een carriereswitch. Blijf niet te lang in hetzelfde stressvolle leven zitten want dat is schadelijk voor je gezondheid. Vind je rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat de symptomen betreft heb ik een aanvulling gedaan op mijn vraag zelf en ben hiermee ook aan het werk.
plusje voor je antwoord omdat de oorzaak zeker goed beken moet worden ipv van de gevolgen wat leefbaarder te maken
thanx!
Begin eens met jezelf een vet compliment te geven. Burnout komt namelijk vooral voor bij mensen die begaan zijn met hun medemensen en daar iets mee doen. Ze kiezen vaak een beroep in de sectoren zorg, welzijn of dienstverlening maar vrijwilligerswerk kan natuurlijk ook. Meestal is dat leuk werk waar ze, behalve dat het energie kost, ook energie uit putten. Maar als die balans doorslaat en het meer energie gaat kosten dan dat het oplevert slaat de twijfel toe over de eigen competentie en ontstaat er soms een cynisme toe dat zich uit in een negatieve kijk op anderen, met name de doelgroep.

Tja, wat kun je eraan doen? Ik heb altijd geleerd dat je eerst voor goed jezelf moet zorgen. Dat is natuurlijk een wat paradoxale missie als je kickt op het helpen van je medemensen. Maar toch is het een waarheid als een koe. Als je lekker in je vel zit kun je veel meer voor anderen betekenen dan dat je futloos, uitgeblust en ongeïnteresseerd in je bureaustoeltje tegenover die ander zit. Want dat gebeurt er bij burnout, ondanks dat dit het laatste is wat je wilt.

Ga beter voor jezelf zorgen. Wat jou daarbij precies helpt weet je uiteindelijk zelf wel. Mij helpt het heel erg om een stuk te wandelen of te fietsen en dan heb ik het over tochten van een aantal uren, maar het stukje van een halfuur op de fiets naar mijn werk helpt ook al heel goed. Van mezelf uitleven in het bereiden van lekker eten bereiden en daarvan te genieten met mijn partner en anderen krijg ik ook erg veel energie.

Computer en internet is een beetje dubbel. Ik vind het heerlijk om een website in elkaar te html-en en ik vind het ook erg leuk om mijn kennis te delen via forums en GV. Maar ik moet heel erg oppassen dat het geen obsessie wordt waar veel meer energie in verdwijnt dan ik ervoor terugkrijg. Af en toe eens vragen in plaats van altijd maar geven helpt om het evenwicht te handhaven. En dat is precies wat jij hier ook doet. Ga zo door! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedank voor je duidelijke antwoord en het hart onder de riem door je complimentje (geef ze idd niet aan mezelf)
de hulpverlende sector is idd ´mijn ding´, zowel het geven praktisch als theoretische hulp en ondersteuning. negatief ben ik gelukkig niet (weet dat het tijdelijke momenten zijn dus blijf er niet in hangen) en zet me ook nergen tegen af. het beter voor mezelf zorgen zal voor mij zijn het nemen van rust, tijd voor mezelf, de lat wat lager leggen en doen wat ik leuk vind (was was dat ook alweer) en dit vooral mezelf ook toestaan en afdwingen. GV is voor mij geen obsessie, maar vind het leuk om mijn kennis idd te verbreden en zoals nu wat van gedachten te wisselen, het standpunt van andere te horen, het blijft dus een vorm van ontspanning zonder vorm van enig ´moeten´. nogmaals bedankt voor je reactie en tips, ik kon maar 1 plusje geven helaas. :)
Niet jezelf te veel verplichten.
Die tip een paar reacties hierboven over wandelen: goed idee. Maar ga niet stressen dat het je een keer niet gelukt is. Sta op uit bed als jij daar zin in hebt, maak eten klaar wanneer en wat jij zin in hebt. Ga leuke dingen doen zonder dat er een tijdslimiet bij zit. En vooral: maak je geen zorgen over die burnout dan word die enkel erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opstaan moet ik wel op bepaalde tijden, eten maken ook.
maar als het even kan neem ik het ervan. ik zie nog steeds licht aan het eind van de tunnel dus over de burnout maak ik me niet zoveel zorgen.
ik roei met de riemen die ik heb op een zo verstandig mogelijke manier, meer kan ik niet doen toch? plusje drbij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent al halverwege de genezing.
25% erkennen dat je een burnout hebt
25% dat je het licht blijft zien.
De laatste 50%, ik weet zeker dat je die ook nog krijgt.
Niet wanhopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi nee daar ben ik het type ook niet naar gelukkig!
door de tips inmiddels weer een paar % gevorderd :)
Mooi gezegd, je eerste zin onder je vraag!!!!
Heel bruikbaar lijkt me het toepassen van Mindfulness. Met die technieken leer je heel aandachtgericht in het NU te zijn en te aanvaarden en accepteren op een mooie manier (vind ik).
Misschien is nu een cursus volgen teveel en heb je alle energie nodig om op te knappen.
Wie weet is het een ideetje voor als je weer beter in je velletje zit en het goed hebt gemaakt met jezelf ;-) om herhaling te voorkomen.
Heel veel sterkte!!!

Toegevoegd na 9 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging: poef....heftig allemaal!!! Toch denk ik, dat je veel zou kunnen hebben aan Mindfulness. Dat maakt je gedachten rustiger en je bent geconcentreerd bezig in het moment. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedachten rustiger maken??!!! ik ben VOOR!!!!
als ik wat meer puf heb zal ik me er eens in verdiepen :) thanx, plusje erbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je ;-)
Alvast een voorproefje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je!
tekst begon voor mij met abracadabra maar het spreekt me aan, alleen al door de zinnetjes
een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding.
ennnnnn.....
Door het bewustworden en loslaten van automatismen en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken. das een mooi streven!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....en het mooie is het kan inderdaad!!!
Bron: eigen ervaring ;-)
Succes meis, je hebt enorm veel power, ik voel um tot hier ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je leuke reactie!
en betere bronnen zijn er niet! maar eh, kan je wat van die power terugsturen?
:O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi niet!!! Eens gegeven blijft gegeven hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
damn zeg......!!! :)
Ik denk dat je eigen medische problemen er niet zo veel mee te maken hebben, maar het is de mens eigen iets te zoeken om achter te schuilen.
Het karakter van de mens is meestal de grote boosdoener en met dat karakter zal je het je hele leven mee moeten doen.
De mens wordt in zijn leven alsmaar verder geduwd naar een waardige plaats in de maatschappij, hoe je het doet en of je dat wel wil, wordt niet naar gekeken.
Om aan deze verwachting te kunnen voldoen, moet je heel veel energie er in steken, dus voortdurend op je tenen lopen, ga je trouwen en komen er ook nog kinderen, dan worden de verwachtingen waar je aan moet voldoen, alsmaar verder opgeschroefd.
Tijd om even op adem te komen is er niet, of te weinig, maar gek genoeg blijft het vaak heel lang goed gaan, zolang je maar in de stroom van handelen blijft.
De eerste tekenen dat het fout dreigt te gaan, zijn de zondagen, want dan is er geen dagelijks rhytme meer.
je raakt hierdoor ontregelt, snel geïrriteerd, onrustig, verwart, moe enz.
Maar in de loop van de maandag gaat het weer beter, je zit weer in de dagelijkse stroom van handelingen.
Ondertussen verlies je steeds meer energie en gaat het lichaam over op zijn reserve energie, dus alles gaat weer lekker, niets aan de hand.
Maar ook deze energie raakt een keertje op en nu gaat het goed mis, heel vaak juist in je vakantie.
Hoe nu verder?
Lekker gezellige dingen gaan doen, helpen totaal niet of maar heel even.
Met vakantie gaan is meestal rampzalig, dus geen oplossing.
Geneeskrachtige kruiden gaan drinken, ondersteunen wel je gestel, maar zijn geen echte oplossing.
Nee, je zal het zelf moeten doen, helemaal zelf!
ga zo veel mogelijk naar buiten om te wandelen ( met je hond)
Liefst iedere dag minstens een uur!
Liefst langer.
Ook bij slecht weer, juist bij slecht weer het maakt je eigen wilskracht weer sterker en de zuivere zuurstof en het zonlicht zijn genezend.
Lopen, lopen en lopen.
Eet zo gezond mogelijk, vooral veel rauwkost.
GEEN KOFFIE!!! GEEN FRISDRANK met koolzuur er in.
Maar veel water en minstens twee stuks fruit per dag ( geen sinaasappelen)
En dan na een week of drie, ga je heel langzaam je weer wat beter voelen, nu wordt het een kwestie van deze levensstijl vol te houden en o ja, veel muziek!!!
Veel gaan dansen, kan thuis ook!
Laat ze maar lachen, maar het is jouw leven.
Reken er op, dat je zo nu en dan een terugval hebt, dat is heel normaal, maar ze zullen steeds korter gaan duren.
Leef weer om het leven zelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Ed! Is dit eigenlijk jouw levensverhaal, jouw spiegel? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi eddijst, add is een beperking in lichte en zwaardere vorm. dus niet echt medisch in die zin. ik zal je het hele verhaal besparen maar ik liep al jaren vast op dingen die anderen op hun boerenfluitjes doen. schuilhouden is dan ook niet het juiste woord naar mijn mening, maar de hoofdoorzaak.
wkenden zijn bij mij juist prettig, geen tijdsdruk, even niets moeten, even geen druk en deathline. zondag avond begint het gedoe, kop op hol, ik moet dit doen, dat doen, dit niet vergeten, hieraan denken.
met tricky brains die zorgen voor een aldoor gaande gedachtenstroom die geen prioriteiten kunnen stellen, geen onderscheid kunnen maken, en die zorgen dat lijkt alsof alles in 1 keer moet of gebeurd, is het erg lastig om toch te doen wat je moet doen als je al ingesneeuwd bent.
impulsiviteit zorg ervoor dat je afdwaald en ondertussen andere dingen doet zonder dat je het beseft.
zo kan het komen dat je de grip kwijt bent, bezig bent met het inhalen van de dag van gisteren, altijd op je tenen loopt om dat je jezelf overvraagt en dan.... jaja, een burn out.
ritme en tijdsbesef... nou laat ik zeggen dat ik na elk weekend 2 dagen nodig heb om in het ritme te komen. vakanties? staat gelijk aan een week van slag zijn. gelukkig heb ik het karakter mee, zie altijd wat pos, hou de moed erin, til aan kleine missers niet zwaar door het met humor op te lossen ipv met frustratie, en blijf niet hangen in een klote moment (ben heel bekend met schommelede emoties, bij ADD ers duurt een dip niet lang, zelfs hiervan worden we afgeleid :) de grootste verandering zit volgens mij tussen de oren.
je kan ergens als een huis tegenop zien, maar ook een begin maken en zien wat er van komt. de lat ligt dan een stuk lager en de stressfactor ook. maar goed, het is vervelend als de oorzaak nog veel impact heeft, maar zeker niet onmogelijk om hier weer bovenop te krabbelen. bedankt voor de tips en adviezen, een dikke plus! (oja, koffie lust ik niet, en de brandnetel thee was goed te doen!) ;) nog een linkje met info over ad(h)d mocht je het een interessant onderwerp vinden
http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen/hoe-herken-ik-ADHD/ADD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eucalypje, dank voor je duidelijke uitleg, ik heb je link gelezen, ik begrijp je nu volkomen, je verschuilt je er niet achter het is de hoofdoorzaak, het is altijd erg moeilijk een juiste inschatting te doen als je de persoon zelf niet kent, maar deze wel verwacht dat je met tips komt.
Ik help, o.a. mensen met een butn-out en weet uit deze ervaring dat geen mens het zelfde is, de oorzaak is soms enorm en soms miniem klein.
Maar bij allen is het een te kort aan levensenergie.
Gelukkig lust je geen koffie, veel mensen met deze klachten vallen helemaal terug op dit ziekmakende pepmiddel en brandnetelthee is goed te drinken, probeer het eens met een snuifje zout en peper!!
Of mengen met pepermunt thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy, je mag nooit meer raden. ;-) Ik zit nog steeds niet op mijn plek, hoop komende week weer mijn laptop te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh...was dat raden????? :-)))) Dit was een gevalletje cold reading hahahaha.
Okee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy, je weet het leven is een grote les, zowel de goede als de vervelende dingen en als je goed opgelet hebt in deze les, heb je er wat van geleerd en met deze ervaringen kan je een ander weer helpen die nog niet zo ver zijn dan je zelf.
Zo'n40 jaar geleden ben ik ooit 10 maanden thuis geweest met een burn-out, daarna heeft het me zeker nog wel 10 jaar geduurd, voordat ik er helemaal overheen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfffffff.... da's lang!!!!
Ik vind dat altijd een moeilijk punt: het zijn jouw ervaringen, jouw leven en jouw levenslessen. Niet "jouw" persoonlijk bedoeld, maar algemeen. En anderen hebben hun ervaringen en levenslessen, die hebben ze ook nodig.
Hoe kan je dan iemand helpen "die nog niet zo ver is".... En wat is "nog niet zo ver"....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niet zo ver, zijn de mensen die midden in de burn-out zitten en niet meer weten hoe nu verder.
Ik probeer de mensen te helpen via een spirituele sessie.
Als het goed gaat, krijg ik dan' informatie' binnen, waar de werkelijke oorzaak zit.
Als de mensen begrijpen hoe het zit, is de helft al gewonnen, tijdens de sessie krijgen ze weer voldoende energie om verder te kunnen en om van hun angsten af te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wonderbaarlijk he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat acceptatie een hele goeie eerste stap is.
niemand is blij met BO diagnose, maar elke situatie bied ook weer kansen, er is altijd een handvat.
hoe doorloopt iemand de fases die bij het leven horen, hoe lang modder je aan voor je het accepteert, zie je zelf de mogelijkheden, wat en wanneer doe je hier wat mee, ben je terug bij af bij een tegenvaller of pak je de draad weer op. ik denk persoonlijk dat een eigen invloed en een pos kijk op de dingen een wereld van verschil kan maken.
je kan je eigen complicaties veroorzaken bij herstel als het ware. de energie en de kracht zitten voor een groot deel in je hoofd. dat is me duidelijk geworden doordat ik een gat in de dag kon slapen maar geen puf had om wat te doen. heb dat af en toe, maar weet dat het de dag erop anders kan zijn dus zing het braaf uit en geef er maar aan toe, eerst mijn lijf en dan ik (heb nu eenmaal wat goed te maken met mezelf zoals ik al aangaf)
de vernietigende strijdvaardigheid en verzet is eraf, ik heb het opgegeven want weet nu dat ik die strijd niet winnen kan. ik moet wat bemiddelen tussen mind en body en een juiste balans hierin vinden, dan komt het weer goed, ga nu ´strijden´ voor het goede, maar wel op de juiste manier :) vind het spirituele zowiezo een zeer interessant onderwerp, maar het is helemaal mooi als je mensen hiermee kan helpen!klasse!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heksje ;-) Acceptatie en aanvaarding..... heb je hartstikke gelijk in naar mijn idee......en stoppen met strijden!! Volgens mij was het Moeder Theresa die zei: ik ben niet tegen oorlog, ik ben voor vrede.... of woorden van gelijke strekking. En dat vind ik zooooo waar!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeder Theresa, wat een bijzonder mens he! wat de strijd betreft...
ADD is alles of niets.
als een auto die op de handrem staat, of juist snoeihard gaat, maar niet uit waarheen. ik heb met alle geweld op de rem getrapt, en met alle kracht de auto vooruit geduwd. zonder enig effect. ik doe het niet meer....
als de auto stil staat kijk ik wat om me heen, klaar voor vertrek, en begint het weer plankgas te gaan kom ik niet aan de rem maar probeer wat te sturen zo goed en zo kwaad als het wil.
verder de 3 R´en in praktijk proberen te brengen. rust, regelmaat, reinheid en ik doe er nu en dan nog een R bij...de R van ritalin (zorgt voor rust in het hoofd, wat een verademing nu en dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen roeien al hun leven lang tegen de stroom in, omdat ze denken niet anders te kunnen, maar met de stroom mee, kost weinig energie en ineens hebben ze tijd en energie over en kunnen ze helen.
eucalypje, daar heb je nu voor gekozen, de enige juiste weg, geweldig!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal Toppie met een hoofdletter Euca!!!
Volgens mij had je de vraag heel niet hoeven stellen! :-))
@Ed: zooooooooooooooo waar is dat!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je Ed, mooie vergelijking. ik heb me rotgeroeid, alle mogelijke soorten peddels, vaargeulen en wateren geprobeerd. zo druk om me te focussen om mijn zelfopgelegde doel te halen dan een simpel achterom kijken naar de stroming niet in me opkwam. dit vaart veel makkelijker, regelmatig de peddels inhalen en kijken waar de stroming je naartoe zal brengen en jezelf de kans geven nu en dan even aanmeren om te kijken wat de vooruitgang is. doelen kunnen ook stroomafwaarts naar toe komen drijven als het geduld er maar is. dan is het een kwestie van herkennen en uit het water vissen. (wat een leermoment!) Wendy, bedankt voor je leuke reactie :O)
er zitten wel degelijk waardevolle tips bij hoor, maar het meedenken van de mensen, en het herkenbare van beide kanten doet me ook goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaa, tuurlijk, zeer veel waardevolle tips zelfs!!!
Ik bedoel het ook absoluut niet negatief, meer als: je bent al zo op je goeie weg, dat....etc. Was een complimentje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eucalypje, ooit komt er voor jou het moment, dat je, je bootje om kan draaien en zonder probleem weer een stukje tegen de stroom op roeit en je lachend achterom kan kijken waar je vandaan kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wendy, ik weet dat je het pos bedoeld, maar wou aangeven dat het me op meerdere manieren goed doet, vandaar. ook de positieve bedoeling en compliment zijn zeer duidelijk hoor! dit is ook weer een hart onder de riem :O) thanx! ed, hihi, ben nogal visueel ingesteld zie humor als een hulpmiddel om te 'overleven'...... bij je eerste vergelijking bootje/stroming zag ik mezelf vanaf de waterkant bedend in het zweet roeien, uit alle kracht, en met mijn ogen dicht van de inspanning vechtend tegen de stroming. terwijl ik vanuit de andere positie zie dat het water achter de gefrustreerde roeister veel rustiger is en een gunstige stroming heeft. ik kon een glimlach niet onderdrukken bij deze gedachte (kijk haar eens roeien!, neem wat afstand en kom vanaf hier kijken hoe simpel het is!)
hoop, dat als dit 'straks' achter de rug is, dat ik niet zo hard moet lachen dat ik 'uit mijn bootje rol'. mezelf kennende blijft het écht niet bij een glimlach :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niet zeeziek worden hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, nee ben je mal. ben erin getraind hoor ....emotionele schommelingen zijn toch ook schommelingen?
:O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt dat je me even heb laten zien/ lezen wie je was.
Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
no thanx ed, jij bedankt voor je kennis, het meedenken, je kijk op de dingen, en de tips! tijd om af te sluiten :O)