In hoeverre is een zonnestorm schadelijk?

Vandaag komt er een zogenaamde zonnestorm naar de aarde, volgens NOS teletekst. Ik weet wat het is, maar mij vraag is: in hoeverre heeft de mens zelf en niet de elektronica hier last van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zulke uitbraken gebeuren wel vaker. De laatste van vergelijkbare grootte was in 2003. Mensen merken daar niets van, de deeltjes hebben in deze relatief kleine hoeveelheden geen effect op het lichaam. Maar onze technologie is erg gevoelig voor zulke uitbarstingen. Bij de storm van 2003 ging een Amerikaanse satelliet verloren, alle elektronica werd doorgebrand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor :-)

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet is de zon al sinds 2007 in een soort 'winterslaap" . Het zonnevlekkenminimum houdt al zo lang aan.

Een zonnestorm heeft te maken met de zonne activiteit en die is , zoals gezegd , vrij laag. Dus de kans dat er echt iets gebeurd morgen is heel klein.

Een zonnestorm tijdens een zonnevlekken maximum kan voor uitval van de stroomvoorziening, radio storing op de middengolf , en uitval van ( communicatie ) satelieten zorgen. En de bemanning van het ISS dient zich te wapenen tegen de extra zonne deeltjes .

Maar zoals gezegd we bevinden ons in een zonnevlekken minimum... dus het zal wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoogtepunt bereikt de aarde morgen (de 18e) rond 10 uur 's ochtends.
Mensen hebben er alleen last van als het heel heftig is (meer dan deze keer), omdat dan apparatuur kan uitvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doordat de aarde een magnetisch veld heeft worden alle straling van de aarde afgebogen en wel naar de polen toe vandaar dat we dat zien als poollicht

gerrit