wat gebeurd er als je sneller dan het geluid zou gaan ??

hoor je dan alles nog normaal of hoor je dan helemaal niks meer ? (niet in een straaljager maar gewoon lopend, ja ik weet dat dat niet kan, maar theoretisch)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je hebt vast wel eens van het Doppler-effect gehoord, en anders weet je direct wat ik bedoel na het lezen van het volgende alledaagse voorbeeld:
Stel je staat langs een weg er er komt een auto aan om met een constante snelheid langs je te rijden. Op het moment dat de auto je toenadert klinkt het motorgeluid hoger dan normaal. Op het moment dat hij langs je rijdt klinkt hij heel even normaal, dat wil zeggen het geluid wat hij dan maakt is kwa toonhoogte even gelijk aan het geluid wat de bestuurder hoort. Daarna klinkt het motorgeluid een stuk lager als de auto van je af rijd.
Het heeft allemaal met de geluidssnelheid te maken en een soortgelijk effect zou je als zeer snel bewegende waarnemer naar en van een geluidsbron ook horen. Echter wel nét even anders...
Bij het toenaderen van een geluidsbron zal alles veel hoger in toonhoogte klinken, minstens 2x zo hoog bij recht toenaderen. Bij het passeren is er een zeer kort moment dat het geluid even normale toonhoogte heeft. Na het passeren gebeuren er pas gekke dingen. Er zal een zeker moment zijn, (maar dit is bij het heel dicht passeren heel kort) dat je het geluid wat je al gehoord hebt gaan inhalen. Dan hoor je even niets, vervolgens haal je het geluid in en klinkt het laag én achterstevoren.
Als je zou afremmen tot precies de geluidsnelheid zou je niets horen van de geluidsbron. Je zou je dan namelijk op een drukpunt in de geluidsgolf bevinden en je oren zijn niet in staat dit als geluid waar te nemen.

Dit antwoord schudde ik beslist niet uit m'n losse mouw en moest 'k even mee stoeien.. Hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien. Er valt veel bij te verklaren, maar dan wordt het wel erg veel tekst om te verteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je sneller dan het geluid gaat merk je daar zelf niks van maar bijv als mensen staan te kijken zien ze jou voorbij komen en daarna horen ze pas je voetstappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat door de wrijving met de lucht je huid van je lichaam zou worden getrokken / verbrand. Door de wind zou je niets meer horen...erger nog, door het drukverschil wat er in je oren gaat plaatsvinden, barsten je trommelvliezen waarschijnlijk..... Zonder bril op, zouden je ogen terug in je hoofd geduwd worden. Met bril zou je alles nog wel gewoon blijven zien, denk ik. In ieder geval de dingen in de verte....Dingen dichtbij zouden als een streep aan je voorbij gaan. Zo zou het in mijn beleving gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snijdt vast hout, maar niet voor de vraagsteller.