Oudere windmolens zullen iets vaker stil staan omdat er meer onderhoud nodig is. En natuurlijk zijn er een aantal turbines die je nooit ziet draaien. Daar is dan iets bijzonders mee aan de hand. Ze zijn bijvoorbeeld buiten werking gesteld of het bedrijf dat ze neerzette is ermee gestopt.

Bij windturbines is het weer een ander verhaal. Als het te hard stormt (vanaf windkracht 10) staan de meeste windturbines uit veiligheidsoverwegingen stil. Ze zijn niet ontworpen voor dergelijke windsnelheden. Overigens zijn er steeds meer nieuwe typen die dan wél kunnen doordraaien. Een turbine kan ook stil staan vanwege onderhoud.

Zie verder bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de pas boven een bepaalde luchtsnelheid vermogen kunnen leveren. Er zit wrijving in de dynamo, de mechanische overbrenging, en de lagering van het geheel. Bovendien moet het bedieningsapparatuur van stroom worden voorzien. Dit allemaal samen zorgt ervoor dat het pas rendabel is om bij (bijvoorbeeld) windkracht 3 te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén windmolen is niet voorzien van een dynamo, maar van een turbine. Hier komt bij dat een turbine geen wrijving opleverd die de draaieng belemmerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wieken van een windmolen zijn een soort turbine, inderdaad, maar daar had ik het niet over. Een dynamo is het ander woord voor een elektrische generator. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo Of hoe had je voorzien dat de energie in wind in elektriciteit wordt omgezet? En je verkondigt onzin dat er geen wrijving zou zijn. Elk mechanisch systeem heeft wrijving. Hoe kom je erbij dat er geen wrijving zou zijn? Ik heb het ook nog niet eens gehad over wervelstromen die opgewekt worden tijdens het genereren van elektriciteit. Ook een bron van verlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je pakt net de verkeerde uitleg. De turbine van de windmolen (is een ingenieus systeem van tandwielen) werkt net iets anders dan je uitleg van de dynamo... En hierbij komt dat ik hier erg veel research na gedaan heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer verkeerd. Nu heb je het over de transmissie. Deze zorgt ervoor dat de snelheid van de dynamo hoger wordt dan de snelheid van de wieken. Je kunt nog zoveel zeggen, en alle minduimpjes ten spijt, maar je hebt het verkeerd. Ik wil dat research van je eens lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee waar je het over hebt starbless, maar je zit er volkomen naast. Windturbine of 'turbine' is gewoon de huidige naam van moderne windmolens. En even ter aanvulling, bij een windturbine heet het onderdeel wat de beweging omzet in bruikbare energie een generator. Wat gewoon het zelfde is als een dynamo. Met een magneet en spoel.
Om dat er vaak geen wind is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als één windmolen stil staat heeft dit in de meeste gevallen te maken met het feit dat de omwonenden geklaagt hebben wegens geluidsoverlast. Dit is natuurlijk absolute b*llsh*t...

Eén ander bijkomend probleem van een windmolen is dat deze kan doordraaien bij een windsnelheid van 80 km/u. Of wel. de windmolen creëerd op een bepaald moment het effect van een helicopter, of propellervliegtuigje. Hiermee komt de mast, waar de windmolen op gebouwd is onder een te hoge spanning te staan. De windmolen heeft daarom ook een rembeveiliging zitten in de turbine. En deze rembeveiliging zal de windmolen tot stilstand brengen als de windsnelheid boven de windkracht 7 uit komt...

Je wilt niet weten wat een mast met windmolen kan aanrichten als deze breekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo dat een windmolen aangedreven wordt door de wind niet andersom. Dus het is flauwekul dat de wieken op een gegeven moment op de mast zouden gaan werken als een propeller. Het probleem van draaien bij te hoge snelheden zit hem in de dynamische krachten in de wieken. Deze willen wegvliegen van de rotatieas. Een kleine onbalans wordt dan snel een probleem. Om de dure dynamo te beschermen tegen overmatige trillingen wordt de windmolen stopgezet. In het artikel dat u gepost hebt, staat er overigens dat dit probleem steeds minder vaak voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je even op youtube gaan rondkijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, omdat youtube zo'n betrouwbare bron is... :/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is helemaal niet waar starbless. Van een windturbine zijn de wieken zo ontworpen dat ze bijna geen druk uitoefenen op de mast. Ze zijn immers ontworpen te draaien, en niet om te trekken of te duwen. Daar komt bij dat er niet een 'remsysteem' opzit zoals jij beschrijft. De oudere windturbines waren zo ontworpen dat boven windkracht 9 er turbilentie optrad om de wieken waardoor deze vanzelf afremde. Tegenwoordig kunnen de windturbines draaien, waardoor ze boven windkracht 10 onder een andere hoek geplaatst kunnen worden. De belangrijkste reden waarom ze stilgezet worden is om overbelasting van het net te voorkomen.
Het is een heisa om dat ding te laten draaien... Dat gaat niet zomaar... Het is niet zoals een ventilator die je aan-knopt en dan draait die gewoon, nee er komt veel meer bij kijken... Hij moet op de wind blijven staan, niet te snel en er moet een weerstand zijn om het toerental binnen de grenzen te houden, dat gaat allemaal niet vanzelf...

En er zijn niet voor niets subsidies die uitkeren als er een aantal uren per jaar gedraaid wordt/is... Dat wordt allemaal precies bijgehouden hoor...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal redenen, m12 heeft er al één genoemt.

Eentje die ik nog kan toevoegen is:

Dat windmolens op sommige momenten het elektriciteitnet kunnen overbelasten. Omdat ze standaard een veel hogere spanning leveren dan het net aankan.

Daarom is het soms voordeliger om ze stil te zetten dan de spanning te verlagen.