Wat bepaalt of wij iets vinden stinken?

Sommige dingen vinden we allemaal stinken en andere dingen verschillen weer heel sterk per persoon. Is dat aangeboren of toch aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sommige dingen vindt iedereen stinken, dat is denk ik een soort aangeboren bescherming - rottend spul is ongezond, dus als je er door de stank vanaf blijft, is dat alleen maar handig (en sommige planten maken daar handig gebruik van door een enorme meur te verspreiden - lokt specifieke beestjes aan die voor bevruchting kunnen zorgen en zorgt dat alle anderen hun handen en tanden thuishouden).
Verder geldt ook vaak 'eigen geur stinkt niet' (of minder) - je eigen poeplucht of die van je baby is veel makkelijker te verdragen dan die van een ander.
En voor sommige geuren geldt dat de weerzin aangeleerd is, stel je hebt slechte ervaringen met iemand die altijd Old Spice aftershave op had, dan zul je die geur waarschijnlijk als stank ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk grotendeels dat het vanuit je eigen beleving is.
Kijk, bepaalde dingen stinken: mest, ammoniak en dat soort luchten. Daar is denk ik iedereen het over eens.
Maar etensgeuren bijvoorbeeld, dat is persoonlijk. Je hebt voorstanders en tegenstanders van uienlucht, spruitjeslucht...
Wierook bijvoorbeeld: ik stik er zowat in, vreselijk. Anderen branden het als lekker luchtje in hun huiskamer.

Voornamelijk persoonlijke beleving, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Ik zit te denken welke alledaagse geur ik zo vies vindt, en dat is de geur van een rijpe perzik, omdat ik eens ziek ben geweest van teveel perziken.
Wierook vind ik heerlijk, zelfs een brandende sigaret, maar gebakken spek is voor mij walgelijk, terwijl anderen dit juist zo lekker vinden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar...echt je eigen beleving/herinnering...
Leuk om te lezen wat iederen opnoemt!
Eigenlijk een hele interessante vraag! +
Als je onplezierige associaties hebt met 'n bepaalde geur vind je dat het stinkt . Dat kunnen voedselgeuren zijn , maar als je bijna verdronken bent in 'n zwembad met chloor in het water , vind je chloor ook stinken vanaf die tijd . Als je van paarden of koeien houdt vind je die ook lekker ruiken . Diegenen die geen genegenheid koesteren voor die dieren , vinden dat ze stinken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stoelt op eigen beleving. Ik vind bv Fa Dry & Clear deodorant stinken en ook Andrélon Prinses shampoo. Ook heb ik een hekel aan zeep met rozengeur en aan een hoop parfums die een heleboel vrouwen dragen. Toch heb ik geen slechte ervaringen of associaties met die geuren; ik vind ze eenvoudigweg niet lekker. Daarentegen vind ik de lucht van briketten lekker want die herinnert me aan de gelukkige tijd die ik in het buitenland studeerde; daar is dus sprake van associatie.
13 jaar geleden
Dit is evolutionair bepaald. Een negatieve beoordeling van een geur is een soort van oer-signaal om ons te waarschuwen dat het om een schadelijke stof gaat.