Leeft iemand in een andere tijdzone in het verleden cq toekomst?

Als ik met een persoon in een andere tijdzone bel, is er dan wel een heden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ligt eraan hoe precies je wilt kijken.

Dat de klok op een andere plek anders staat, is niet zo relevant. Bij bedrijven die heel veel internationaal werken, zoals luchtvaartmaatschappijen en telefoniebedrijven, wordt overal met UTC (da's ongeveer hetzelfde als GMT, de aloude Greenwich Mean Time) gewerkt. Als het hier 10:00 lokale zomertijd is, kunnen we ook zeggen dat het 08:00 UTC is. in San Fransisco is het dan ook 08:00 UTC, ook al is het daar nog midden in de nacht.

Ook in de communicatie met de Marsrobots wordt UTC gebruikt. Dat de daglengte op Mars anders is dan die op aarde, betekent niet dat de tijd op Mars met een andere snelheid verloopt.

Als je het relativistisch wilt bekijken, wordt het een stuk ingewikkelder. Dan bestaat er geen "nu" dat overal hetzelfde is. Jouw "nu" is een ander "nu" dan mijn "nu" - simpelweg omdat we op verschillende plaatsen zijn.

Relativistisch gezien verloopt de tijd bij je voeten langzamer dan bij je hoofd. De meest geavanceerde klokken kunnen dat al meten - als je zo'n klok gelijk wilt laten lopen, moet je dus opletten op welke hoogte je hem aan de muur hangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De stem aan de andere kant zal wat vertraging oplopen via allerlei satellieten, maar voor de rest kun je het wel als het heden zien.
Als je dit niet als het heden kunt zien, dan wordt het wel heel ingewikkeld als het nog veel abstracter wordt door bijvoorbeeld kwantummechanica..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afhankelijk waarvandaan je waarheen belt.
Vanuit europa naar de states bel je naar de toekomst het is daar n.l. later dus in onze toekomst.
Goed voorbeeld is natuurlijk Oud&Nieuw vieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ahum... in de States is het vroeger, zo'n 6 tot 8 uur, afhankelijk van waar je zit! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HijDieNietsWeet blijkt toch meer te weten dan zijn naam doet vermoeden.
Ze lopen achter in Amerika :)
Ja hoor, je gesprek vindt gewoon plaats in het heden. dat er ter plaatse een andere tijdsregistratie is, maakt niet op magische wijze dat het ook een ander moment is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij heeft zijn klok alleen maar anders staan dan wij... En ze doen alles te laat of te vroeg ten opzichte van onze klok... Meer verschil is er niet...

Je kunt het zo zien dat de zon op enig moment gedraaid komt voor iedereen op deze aarde en als daar de zon opkomt dan staan ze daar op... Dus elk moment zijn er mensen bezig om naar bed te gaan of op te staan, of aan tafel te gaan... Het is een continu proces en dat proces draait met de zon mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is misschien duidelijker voor jezelf als je hem inverteert:
Leef ik in deze tijdzone in de toekomst of het verleden?

Dit is namelijk precies hetzelfde dat die ander zou denken. Een tijdsaanduiding is alleen van belang voor jezelf. Het maakt voor jou niet uit dat terwijl je over straat rent en te laat voor een afspraak bent, een ander zijn horloge wel goed heeft staan en rustig loopt.

Daar waar jij bent is altijd het heden voor jou (behalve in je dromen of tijdens regressietherapie/hypnose). Tijd is helaas bedacht in een tijd dat dit alleen gold voor de persoon die het uitvond op de plek waar hij/zij dacht dat er geen andere groep was. Een tijd geleden is er gepoogd om andere 'globaler' tijdsaanduidingen te maken (Swatch is met zo'n @-tijd gekomen), maar helaas willen we de tijd nog altijd gelijk stellen met de dagindeling. Dit houdt in dat het vervelend is als 10 uur, bij mij 's middags is en bij jou 1000 km verder 's ochtends.

Daar waar je bewust bent is eigenlijk altijd het heden (tenzij je dementerend bent of een leuk tripje hebt).

Daarbij maken politieke of wetenschappelijke afspraken niets uit.