Geeft het brein vorm aan een voorwerp en de omgeving of is deze vorm er altijd al geweest?

Op micro of macro zienswijze zal het brein een andere vorm aan een voorwerp geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Aangezien je niet alleen voorwerpen met je ogen kan zien maar ook met apparatuur als camera's is deze vorm er altijd al geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen; als geen brein een vorm interpreteert is ie er ook, dus ja, hij is er altijd al geweest.

Bovendien zijn hersenen die een verkeerde vorm interpreteren minder succesvol dus als eigenschap uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je brein geeft vorm...

Hoe weet jij of ik een cirkel net zo rond zie als jij? En de kleur groen, zie ik die precies hetzelfde als jij?

Wij hebben dat allemaal geleerd om dat zo te benoemen als de meerderheid zegt... Pas je je goed aan, dan noemen ze je slim en pas jij je laat aan of niet aan, dan... Je weet het zelf wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je brein geeft geen vorm. Je ogen nemen terugkaatsend licht waar en je brein vormt het beeld. De vorm is er dus gewoon.

Als je vijf mensen hetzelfde voorwerp op zal laten meten zullen ze allemaal op dezelfde lengte komen. Hooguit de interpretatie kan verschillen, want wat ik groot vind kan jij wel klein vinden. Met kleuren ligt dit overigens anders, omdat het oog bepaalde lichtzintuigen bevat. Kegeltjes (de zintuigen die kleur waarnemen) bestaan uit drie verschillende die drie verschillende kleuren waarnemen. Bij de ene mens kan het zijn dat de ene soort beter ontwikkeld is dan de ander, en diegene kan een kleur dan net wat anders zien dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je brein geeft er vorm aan. Hij herkent namelijk een eigenschap van de echte Idee van het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heeft je vraag een fiolosofisch getint antwoord nodig, maar ik kan alleen een biologische geven.

Een brein geeft wel degelijk vorm aan een voorwerp, omdat het brein het voorwerp interpreteert door de informatie uit de omgeving (via de zintuigen). De zintuigen registreren de informatie nog wel enigzins subjectief, maar dat doet het brein niet.

Het oog kan je best vergelijken met een camera en ik snap sommige antwoorden wel dat als het voorwerp er is en door een camera kan worden weergegeven, het voorwerp er is in een bepaalde vorm. Maar je ook is niet de plek waar je ook daadwerkelijk "ziet", dat gebeurt in de hersenen.

Ons brein is heel selectief. Ik heb diverse keren ervaren een man langs de kant van de snelweg te zien en naderbij léék het er helemaal niet op. Totdat ik dichterbij was had ik een compleet en niet kloppend beeld op mijn netvlies staan.

Er is heel veel onderzoek gedaan op welke manier wij voorwerpen waarnemen. Het blijkt dat het voor het brein voldoende is om op ijkpunten te letten. Voor een krukje is dat de aanwezigheid van drie poten. De rest doet er eigenlijk niet toe. Je brein kan even versimpeld gezegd onthouden dat het om een krukje ging van een bepaalde kleur zonder alle beeldpunten op te slaan zoals op een foto. Je slaat dus op hoe je denkt het voorwerp gezien te hebben.

Als je een bepaald voorwerp nog nooit hebt gezien heb je geen referentiepunt. Dan moeten je ogen het voorwerp grondig bestuderen om het te kunnen koppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het brein vorm aan een voorwerp zou geven, dan zou het er toch anders uitzien dan hoe je het voelt (met je handen bijvoorbeeld)?

Kleuren daarentegen kan je brein wel anders interpreteren dan andere breins.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorm is altijd geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie hier de site met optische illusies, je ziet iets, wat er niet is, je hersenen maken er wat van

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://pointsclicks.files.wordpress.com/2007/12/rotatezoom.png%3Fw%3D391%26h%3D341&imgrefurl=http://pointsclicks.wordpress.com/2007/12/22/optische-illusie/&usg=__oBLu4Pu2R5lEFwh8JL1I02Fx-hE=&h=390&w=391&sz=96&hl=nl&start=39&um=1&tbnid=oe30fnBpS5JvaM:&tbnh=123&tbnw=123&prev=/images%3Fq%3Doptische%2Billusies%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1