waarom is mijn jas altijd natter aan de voorkant, dan aan de achterkant als ik in de regen loop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jij loopt horizontaal door de verticaal vallende regen. Dus de kant die je op beweegt 'vangt' de meeste regen, en meestal is dat je voorkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk liep je tegen de regen in...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je vooruitloopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je voorruit loopt (duh). De achterkant wordt enkel natter bij rugwind (en dus regen). Bij het lopen vang je de druppels uit lucht op die dus niet meer op je rug kunnen landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me nogal wiedes.
Als je stilstaat en er is geen wind dan valt de regen loodrecht naar beneden en worden je schouder het natst.
Als je dan gaat lopen heb je een snelheid naar voren en en tevens de verticale snelheid van de regen naar beneden. Deze twee vectoren ontbinden zich in een schuine resultante welke naar jou toe is gericht en dat maakt dat je natter wordt van voren dan van achteren. Als je tegen de winde inloopt wordt dit effect nogmaals versterkt. Komt er een stevige wind van achteren, dan wordt je van achteren natter dan van voren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nat weer, glimmende straten, het wordt al donker. Jij haast je naar huis. Iets voorovergebogen vanwege de regen. Zie je het voor je? Je vangt als het ware de regen op met je voorkant.
Dus is de voorkant van een jas natter.

Fiets maar eens naar huis in de regen. Je jeans is doornat en ook weer de voorkant van je jas. Plus je schouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga om en om voor en achteruit lopen,dan wordt ie gelijkmatig nat. Omdat je door het tempo aan de voorkant meer regen opvangt dan aan de achterkant kan dit fenomeen verklaard worden.