kan een laser oneindig doorschijnen?

als je met een laser in de ruimte schijnt gaat die laser dan oneindig door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Ja, theoretisch wel. Een laser is een straal van niet-difuus licht. Het spreidt dus niet uit. In principe gaat dat (als er niets in het pad bevind) oneindig door.
13 jaar geleden
Ja en nee.

Ja, want licht bestaat uit fotonen, en elk foton zal altijd doorgaan.

Nee, want de ruimte is niet leeg. Ooit zal elk uitgestraald foton op een ster, een planeet, een stofdeeltje, of iets anders botsen. Daarnaast ontstaan zelfs in het perfecte vacuum spontaan deeltjes (die overigens ook meteen weer verdwijnen). Een foton zal ooit een keer op zo'n tijdelijk bestaand deeltje botsen, en daaraan verstrooid raken, of zich splitsen in twee fotonen van lagere energie.

Nee, want een laserstraal *lijkt* wel een smalle straal te zijn die niet breder wordt, maar in werkelijkheid waaiert elke laserstraal op den duur uit. Dat ligt niet alleen aan onze beperkte technologie, maar dat is een fundamentele eigenschap van de natuur. Een betere laser zal minder uitwaaieren dan een eenvoudig lasertje, maar zelfs de theoretisch optimale laser zal een straal produceren die op den duur uitwaaiert.

Toegevoegd na 43 seconden:

Sorry als dit antwoord ingewikkelder is geworden dan je had gehoopt - maar zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hangt van de definitie van oneindig af. Volgens de gewone wiskunde is ook laser materie en daaruit volgt dan dat de grootheid net stopt voor de on van oneindigheid, dus in de ultieme eindigheid.

Of je als gewone mens het verschil tussen die beide punten snapt, is een andere vraag.

Zo is een getal gedeeld door nul volgens mij oneindig groot. Maar volgens de meeste wiskundigen niet. Ik vind dat omdat als je oneindig groot X het opslorpend getal doet, je gelijk welk eindig getal kunt uitkomen dat je wil.

Eigenlijk is het simpel: als niets je tegenhoudt, ga je oneindig lang door. Gelukkig is er altijd... iets.

Prachtige vraag, maar eerder een filosofische volgens mij.