Ik heb gehoord dat de mens maar 10% van zijn brein gebruikt ook al is hij zo slim klopt dat ?

Mensen gebruiken maar 10 % van het brein ook al zijn ze zo slim maar je hebt er ook bij dat mensen na een ongeval waarbij ze een klap op het hoofd hebben gehad hoger kunnen gaan. Men weet wel niet hoe de mensen de volle 100 % van zijn brein kan gebruiken klopt dat ? zo ja meer informatie aub ik zou graag veel meer willen weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Een mens gebruikt de volle 100% van de hersenen. Ieder deel heeft een eigen functie.

Toegevoegd na 3 minuten:
'Een andere misvatting is de mythe dat we slechts 10 % van onze hersenen gebruiken. Het lijkt heel logisch dat we onze hersenen niet volledig gebruiken, anders zouden we geen nieuwe dingen meer kunnen leren. Ook wordt wel geredeneerd dat het deel van onze hersenen dat we niet gebruiken als reserve fungeert omdat we continu hersencellen verliezen (OECD, 2002a) De oorsprong van deze mythe ligt waarschijnlijk in de vroege neuro-wetenschappelijke theorie dat een groot gedeelte van de cerebrale cortex uit “stille gebieden” bestaat die niet geactiveerd worden door sensorische of motorische activiteit. Tegenwoordig hebben we echter meer inzicht in deze stille gebieden gekregen: zij maken hogere cognitieve functies mogelijk die niet direct aan sensorische of motorische activiteit gekoppeld zijn (Bransford, Brown, & Cocking, 1999). Ook is uit de klinische neurologie gebleken dat zelfs het verlies van veel minder dan 10% van de hersenen al enorme gevolgen heeft voor iemands functioneren. Men kan er bijvoorbeeld mentale beperkingen aan overhouden.Wel is het zo dat mensen volledig kunnen herstellen na, bijvoorbeeld, een beroerte. Maar dit is te danken aan de plasticiteit van de hersenen: andere zenuwcellen nemen de functie van de verloren cellen over. Dit leidt er gewoonlijk wel toe dat de aard van de informatieverwerking verandert. De nieuwe aanpak is gewoonlijk minder efficiënt dan de oude en kost meer energie. Toch: de hersenen zijn uitzonderlijk goed in compenseren. Dit is de overlevingsstrategie van een individu.'
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar mensen jong of oud ze kunnen allemaal maar 10 % gebruiken als je oud bent kan je toch die 90 % niet vullen met nieuwe dingen die je bijleert ? PS: ik ben maar 17 als ik domme dingen zeg sorry ik wil gewoon wat bijleren.
Cryofiel
13 jaar geleden
De hersenen zijn de grootste energieslurpers van het lichaam. Energie was tijdens de vroege ontwikkeling van de mensheid een grote beperkende factor. De vroege mensen moesten dus alles op alles zetten om aan voldoende energie te komen voor hun hersenen. Het zou onzinnig zijn om die schaarse en moeilijk verkrijgbare energie te spenderen aan een orgaan dat voor 90% overbodig is. De evolutie zou er in dat geval voor hebben gezorgd, dat de hersenen met 90% waren gekrompen.
Dat mensen maar 10% van hun brein gebruiken, is een urban legend. Wat wel het geval is, is dat maar een kleine hoeveelheid neuronen op elk moment in het brein actief is, maar dat maakt 'inactieve' neuronen niet minder belangrijk.

Het idee dat maar 10% van het brein gebruikt wordt, is ontstaan na een uitspraak van een amerikaanse psycholoog aan het begin van de 20e eeuw, die het metaforisch bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hersencapaciteit is veel groter dan wat wij ervan gebruiken en dat is inderdaad zo`n 10 % bij de meesten.
Dit komt doordat wij over het algemeen rationeel denken.
Hoe creatiever en overzichtelijker we zijn, hoe meer we van onze hersenen daarbij aan het werk zetten. Dit zijn nl. belangrijke vaardigheden die zich afspelen in het intuïtieve deel van ons brein. We zouden meer gebruik moeten maken van onze ituïtie, dan zouden we al meer capaciteit gebruiken.
Onze ratio is goed in vaste patronen en het opslaan van informatie, maar als we meer in balans zouden zijn en ons meer konden ontspannen, zouden we nog meer kunen met ons brein.
Lichamelijke en geestelijke balans communiceren veel met elkaar.De afname van de één leidt tot afname van de ander en omgekeerd bij toename.
Biologisch zijn vrouwen in het voordeel, zij hebben al meer
verbindingen tussen de linker- en rechterhersenhelft en wel zo`n 23% gem. De ratio bevindt zich links en daarom zijn vrouwen makkelijker in staat hun intuïtie te combineren met hun ratio.
Ontspanning zorgt ervoor dat de poort tussen beide hersenhelften maximaal open staat, terwijl stress deze sluit en voornamelijk de linker helft werkt. Hierdoor kan je niet meer creatief denken en krijg je een soort tunnelvisie.
Bij het werken met onze ratio, wat we eigenlijk de hele dag doen, ligt de hersenfrequentie boven de 10 hertz.
Als we onze ratio uitzetten (vlak voor we in slaap vallen en tijdens de slaap)ligt de frequentie lager. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de frequentie van 7 Hertz onze hersenen tot maximale prestaties in staat stelt.
een studie toonde aan dat personen onder deze omstandigheden in staat waren binnen 6 weken een vreemde taal vloeiend konden leren.
amc
13 jaar geleden
We gebruiken onze hersenen volledig. Eenieder die het tegendeel beweert, doet dit met motieven om paranormale gaven, het bestaan van goden, of andere "onverklaarde fenomenen" recht te praten, en gaat in tegen neurologische kennis.

CT-scans, PET-scans, MRI-scans geven allemaal aan dat we onze hersenen volledig gebruiken. We weten niet altijd wat de functie is die een bepaald onderdeel op een bepaald moment vervuld, maar we weten in elk geval dat het volledig gebruikt wordt. Het is dan ook niet voor niets

Niet volledig gebruiken van de hersenen zou inhouden dat we delen van onze hersenen zouden kunnen verwijderen zonder dat dit een merkbaar effect zou hebben op persoonlijkheid, denkvermogen, geheugen, reflexen, motoriek, zintuigen, en elke andere lichamelijke en sociale functie die ik zo snel niet kan bedenken. Als je dan ook overtuigd bent dat je niet je volledige hersenen gebruikt, ben je vrij om de delen die je overbodig vind te (laten) verwijderen, maar ik kan je alvast vertellen dat je dan wél meetbaar verschil zult merken tussen voor en na.

De hersenen gebruiken veel teveel energie om zover te groeien wanneer deze niet volledig benut zouden worden. Hier is natuurlijke selectie heel erg strikt in. Je zou dan hetzelfde effect krijgen als met vluchtloze vogels en hun kleine vleugeltjes: "Use it, or lose it!"

Toegevoegd na 10 minuten:
Hieronder het autopsierapport van Terri Schiavo, die jarenlang in coma heeft gelegen voordat ze eindelijk geeuthanaseerd werd. De hersenen waren sterk geatropheerd, en wogen nog maar de helft van het verwachtte gewicht.

Deze hersenen werden niet gebruikt, en de energie die beschikbaar was werd dus elders in het lichaam gebruikt om meer basale lichaamsfuncties op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier wordt een heleboel onzin over beweert en tot nu toe komt ieder gedegen onderzoek op hetzelfde neer: we gebruiken onze volledige hersencapaciteit.

De Mythbusters hebben dit ook gecontroleerd met behulp van de nieuwste scan methoden en zelfs in rust toestand zit je ruim boven die 10%.

Dat gezegd: je gebruikt op een gegeven moment lang niet de volle 100% tegelijk maar dat heeft meer te maken met specialistische delen van je hersenen. Voor lezen gebruik je andere delen van je hersenen dan voor tennissen en taal gebruikt weer andere delen dan wiskunde. Over de hele linie gebruik je echt alles. Je doet alleen niet alles tegelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk gebruik je je volle 100%
Je gebruikt maar een klein deel om zelf na te denken.
Over je wiskunde sommetje bijvoorbeeld.
De rest van de procenten gebruik je zonder dat je het door hebt. Maar je gebruikt wel degelijk je volle 100%. Anders zou het ook zonde zijn.