Hoelang duurt het vanaf zonsondergang tot het helemaal pikkedonker is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik probeer namelijk morgen voor het donker te fietsen, maar kan alleen vinden dat de zonsondergang om 16.43 is. Maar om die tijd is het nog licht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
53K

Het beste antwoord

De schemering duurt het langst op hogere breedtegraden. In zuidelijke landen zoals Spanje of Italië duurt de schemering veel korter dan in noordelijke landen als Nederland of België. Het wordt daarom in zuidelijke landen 's avonds na zonsondergang veel sneller donker. Nog sterker is dit effect aan de evenaar. Dit komt doordat de zon recht onder de horizon verdwijnt. Ver ten noord en of ten zuiden van de evenaar beschrijft de zon een andere baan aan de hemel en gaat deze onder een kleinere hoek t.o.v. de horizon onder waardoor de schemering langer duurt. Zelfs in Nederland zijn al verschillen merkbaar. Zo duurt de burgerlijke schemering op 20 juni op Rottum het langst en in Maastricht het kortst (resp. 52 en 47 minuten).

Voorbeelden duur burgerlijke schemering op 20 juni:

Reykjavik constant
Oslo 105 min.
Amsterdam 49 min.
Wenen 41 min.
Madrid 33 min.
Miami 26 min.
Jakarta 23 min.

Daar is je antwoord op de vraag, Amsterdam 49 minuten. Ik weet niet waar je woont, ik zal zo is kijken, maar reken maar op ongeveer wel 45 minuten dus.
Sorry voor het vorige antwoord, nu snap ik wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vanavond begint de zonsondergang om 16:52, en eindigt de zonsondergang om 17:31, dan is het dus helemaal donker. Check de bron voor andere data.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Na zonsondergang is het echt niet meteen helemaal donker, hoor.
op onder Lengte dag.
1 januari 2011 8:48 16:38 7u 50m
2 januari 2011 8:48 16:39 7u 51m
3 januari 2011 8:48 16:40 7u 52m
4 januari 2011 8:48 16:41 7u 53m
5 januari 2011 8:48 16:43 7u 55m
6 januari 2011 8:47 16:44 7u 57m
7 januari 2011 8:47 16:45 7u 58m
8 januari 2011 8:46 16:47 8u 1m
9 januari 2011 8:46 16:48 8u 2m
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een antwoord op gevoel, ik doe altijd een lampje aan bij de konijnen buiten (vind het zo zielig dat het zo snel donker is).

Ik wist helemaal niet hoe laat de zon precies ondergaat maar als ik om 17:30 ga vind ik het al HEEL donker. En vandaag was ik er 17:10 en toen was het zware schemer.

Dus ik gok zo 17:20 behoorlijk donker morgen (tenzij er vanacht een berg sneeuw valt want dat scheelt enorm)
13 jaar geleden
Na zonsondergang is het in Nederland niet meteen pikkedonker omdat er nog licht aan de hemel is van de zon achter de horizon. Meer of minder (dikke) wolken versnellen of vertragen dateffect.