Welke kogel gaat sneller?

Stel ik sta op het station en schiet met een pistool een kogel af langs het spoor in de rijrichting zeg maar...
Nu rij ik in de trein met een gangetje van 100km/u, hang uit het raam en schiet dat zelfde pistool in de richting waar we heen rijden. Welke kogel gaat sneller?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alles is relatief: de snelheid van de kogel ten opzichte van het pistool is in beide gevallen gelijk. De snelheid van de kogel ten opzichte van de grond is in het tweede geval groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De kogel die je uit de trein schiet gaat sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige vraag! Ik twijfel, maar mijn gedachte zegt kogel 1 omdat die al heel veel vaart heeft kunnen creëren aan het begin terwijl de Andere nog afgevuurd moet worden. Ik zeg kogel 1 omdat ik denk dat hij de trein allang heeft ingehaald want een kogel gaat snelle dan 100 km per uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kogel afgevuurd vanuit de trein. Denk maar aan een meertrapsraket. Iedere trap die loskomt gaat sneller dan de trap van waaruit hij loskomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In relatieve snelheid even rap: De kogel gaat ten opzichte van haar vertrekpunt 100 km/h. Als je berekent dat de aarde gemakkelijk ruim 1000 km/h ronddraait (aan Evenaar 40.000 km over 24 h ) dan kun je alle soorten relatieve snelheden bereiken. Ik vermoed dat deze vraag kadert in de vele vragen omtrent tijdreizen. Als je de snelheid van 300.000 km/seconde begint te naderen, veranderen de regels immers en ik vermoed dat je daarom de vraag stelt. Als je een zaklamp aansteekt op de trein en je draait in twee richtingen, gaat het licht... (ongeremd) exact de lichtsnelheid.

Het is de overgang van de Newtoniaanse mechanica en de galileïsche transformatie die wel opgaat voor de kogel maar niet LIJKT op te gaan voor licht. Mijn wetenschappelijke overtuiging is echter dat er geen tegenstelling is, maar dat een correctiefactor de formule vervormt en die vervorming niet meetbaar is aan lage snelheden (tot 50.000 km/seconde).

Ik beantwoord dan graag je vraag met een begrijpelijk antwoord:

Als je met je fiets 40 km/h rijdt, bots je dan liever op een voorligger à 30 km/h dan wel op een tegenliggende auto die 120 km/h rijdt.

Is het raar dat je nu het antwoord zelf gegeven hebt?

Toegevoegd na 1 minuut:
"gaat hetl icht exact de lichtsnelheid": zowel absoluut als relatief ditmaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het station, langs het spoor in de rijrichting.