Waarom dooit de sneeuw op de stoepen veel langzamer dan in mijn tuin?

Als ik naar buiten kijk, dan zie ik op de stoepen nog volop sneeuw liggen, terwijl in mijn tuin vrijwel alle sneeuw al is weggedooid. Waarom dooit de sneeuw op de stoepen zoveel langzamer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er spelen verschillende natuurkundige processen een rol, dus een combinatie van een aantal processen kan hiervan de oorzaak zijn.

De benodigde smeltingswarmte om een kilo sneeuw op de diverse locaties te laten smelten is in principe overal hetzelfde, dus zowel in de tuin als op de trottoirs.
Op plaatsen waar sneeuw dus sneller smelt is dus meer energie in een bepaalde tijd voorhanden. B.v.
* Op plaatsen die in de schaduw liggen zal de sneeuw langzamer smelten dan in de zon.
* Stukken tuin en paden kunnen ook dichter bij de woning liggen en de uitstralende warmte van de woning doet de sneeuw sneller smelten.
* Sneeuw op aarde of een pad zal sneller smelten dan op gras, daar de onderliggende luchtlaag tussen gras en sneeuw als een isolator werkt en minder grondwarmte zal doorlaten.

De sneeuw op stoepen smelt door de verhoogde druk van de passerende voetgangers tot sneeuwwater. Het water bevriest daarna tot ijs. IJs smelt langzamer dan sneeuw en dus zal het ijs met de daarop liggende sneeuwlaag langer blijven liggen dan onbelopen sneeuw.

Ongetwijfeld zal ik nog iets vergeten hebben, maar in bovenstaande verklaringen moet je het fenomeen zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk dat er onder je tuin stroom draden lopen en die zijn natuurlijk warm en zo smelt de sneeuw in je tuin veel sneller
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin! ALS het al zo zou zijn, dan zijn ze geïsoleerd (leidingen), en dan zouden ze bij de stoep op geheimzinnige wijze ophouden om bij de volgende tuin weer op te duiken zeker?
Op trottoirs is de sneeuw mogelijk vastgelopen door de voetgangers, waardoor een stevigere, compacte structuur ontstaat. In de tuin zijn meer onregelmatigheden en wordt er minder op de sneeuw gelopen. Daardoor blijft de sneeuw vaak wat 'luchtiger' en minder compact. De lucht heeft er meer speling, en ontdooien gaat zo gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien omdat de mensen op de stoep lopen en dan de sneeuw aan stampen zodat het lastiger te smelten is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stoepen bij jou voor het huis liggen wellicht het grootste deel van de dag in de schaduw van omliggende bebouwing, die de zon weg vangt, terwijl jouw tuin een groter deel van de dag zon krijgt.

Grappig: ik merk dat de bestrating in mijn tuin vrijwel vrij gedooit is, ook de delen waar ik niet gestrooit / geveegd heb, en dat het gras en de perkjes nog 10+cm sneeuw hebben liggen.