Reizen met een snelheid die de snelheid van het licht overtreft
Het gebruik van kosmische snaren
Wormgaten en warp Alcubierre aandrijving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel als er boeken over geschreven zijn- en dat zijn er nog al wat.

Een leuk beginnetje zijn H.G. Wells Time Machine, Back to the Future, Terminator, Timeline, Twelve Monkeys en meer van dat fraais.
Veel science fictionboeken (en films) maken er op een of andere wijze gebruik van. De ene theorie zit nog leuker in elkaar en geeft nog meer stof tot nadenken dan de andere.

In alle verhalen over tijdreizen wordt wel een of andere paradox tevoorschijn gehaald. Want dat is de eeuwige consequentie van tijdreizen : de paradox. Sommige boeken gaan ook heel ver in op wat nu precies tijd is. Boeiend.

In deze wikilink worden ook nog wat theorieën uitgewerkt en te berde gebracht. Maar eigenlijk is de fantasie de enige beperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prachtige serie daarover van discovery...bij bronvermelding, te mooi om op te schrijven.Dit zijn de eerste twee vanaf daar verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zegt, veel theorieën.

Er is slechts één die rekening houdt met het feit dat de materie een te grote versnelling moet ondergaan om haalbaar te worden, en dat is de theorie waarbij men tijdreizen zou willen gebruiken om informatie (data) door te zenden.

Ik denk er al mijn leven lang over na, maar zelfs met het feit dat alles staat of valt met de maximum snelheid van het licht en dat daarboven de tijd zou teruglopen, kom je eigenlijk tot de conclusie dat het gewoon niet kan en dat het kleinste kind dat eigenlijk weet en de grootste volwassenen dat ook ziet als hij zijn dromen rationaliseert.

Neem de kosmonaut die aan hoge snelheid een lange ruimtereis doet en terugkeert en jonger terugkomt dan zijn geliefden die hij achterliet. Ten opzichte van de aarde is hij jonger geworden, maar je moet het principe ook omdraaien: Als je de kosmonaut als vertrekpunt neemt, dan is de aarde bij het snel weggaan t.o.v. geretardeerd (teruglopende tijd), maar door de absoluutheid, geldt hetzelfde bij het snel terugkomen want de richting speelt geen rol bij de vertraging van de tijdsklokken. Dus als hij toekomt werd hij tegenover zichzelf ouder, en werden zijn geliefden jonger.

M.a.w. mooie theorie, maar met allemaal dezelfde fundamentele denkfout.

Gelukkig maar, want zo blijft alles normaal en zoals het moet.

Stel dat het kon, dan kan het immers allemaal niet! En materie verdwijnt bij dit soort hoge snelheden, vandaar ook de deeltjes versus golftheorie en de noodzaak aan een snaartheorie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechts 2! De 1e zegt,dat het t.z.t. mogelijk is en de 2e ,dat het nooit zal gebeuren.