Waarom zeggen ze dat het klimaat opwarmt terwijl we nog steeds koude winters hebben en gewoon herfst blijven krijgen met regen en storm?

Ik bedoel een heleboel wetenschappers blijven zeggen dat het klimaat warmer wordt terwijl de herfst met sorm en regen enzo en de koude winters gewoon blijven doorgaan,dus dan klopt er toch niks van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kwam dit artikel tegen: http://www.nu.nl/buitenland/2393164/2010-van-warmste-jaren-ooit.html

Het beste antwoord

Wel,
Omdat het klimaat drastisch opwarmt hebben wij het kouder in de Winter.
Lijkt niet logisch...
Maar toch is dit vrij eenvoudig te verklaren.
Wat houdt ons relatief warm tijdens een ('normale ' Winter ?
De 'warme golfstroom' met water afkomstig van de Caraïben ...die normaal recht naar De Noordzee afstevent....en door de overheersende Westen en Zuidwesten winden ,genieten wij in West-Europa hiervan. In New York ,dat even Noordelijk ligt dan Lissabon of Istanbul , geniet men niet van zo'n warme stroming : en het is daar in de Winter , kouder dan bij ons.
Door de opwarming van de Aarde echter....begint het ijs aan de Noordpool en op Groenland af te smelten : daardoor komt er veel zoet water in de Zee en binnenkort kan er een nieuwe golf ontstaan vanuit het Noorden ...wanneer de oversteek tussen De Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan ijsvrij zal zijn (De eerste boten kunnen in de Zomer de doorsteek al maken)
Door dit alles wordt de huidige warme golfstroom afgebogen naar Groenland ipv naar ons. Dus wij genieten veel minder van de relatief zachte temperaturen in de Winter. Voorlopig zitten we ergens in een niemandsland wat betreft 'stroming' , maar het heeft er alles van dat wij binnenkort een 'koude golfstroom' gaan krijgen ipv een warme.
Dus voor ons geldt voorlopig : hoe warmer de Aarde , hoe kouder onze Winters

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb dit deze week nog eens uitvoeriger uitgelegd als antwoord op deze vraag :
http://www.goeievraag.nl/vraag/koude-winters-plaatselijk-effect-alleen.109511
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er komen meer extremen. Dus meer stormen, koudere winters en warmere zomers. Maar het gemiddelde van die extremen is een enkele graad warmer dan voorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,ik vond de afgelopen zomer niet echt gigawarm en hij was trouwens kort want hij begon pas in juli en was half september alweer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik bedoel de winters worden kouder dus krijgen we eerder een nieuwe Ijstijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dat was deze zomer, Volgende zomer kan weer heel anders zijn
Het heeft alleen maar met gemiddelden te maken. Tel je alles bij elkaar op, dan is de conclusie dat het klimaat opwarmt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk alle mensen die ineens geen gevaar van opwarming als er ineens een paar cm sneeuw ligt.

Maar de waarheid is genuanceerder. De hoeveelheid CO2 in de lucht (als percentage) neemt toe als gevolg van menselijk handelen. Van CO2 is het bekend dat deze infrarood straling absorbeert. Wanneer er meer CO2 in de atmosfeer is, zal er meer warmte van de zon vastgehouden worden. De mondiale gemiddelde temperatuur stijgt. Overal begint de lente eerder en de herfst later. Dat er lokale verschillen, zoals sneeuw in november, is slecht een toeval op de langjarige gemiddelde. Sterker nog, er zijn theorieën die voorspellen dat noordwest Europa met een mini-ijstijd te maken zou krijgen vanwege mondiale opwarming. Het smelten van poolijs zorgt ervoor dat de zoutgradiënt in de Atlantische oceaan minder wordt waardoor de Golfstroom tot stilstand zou kunnen komen. De Golfstroom is de oceaanstroming die ervoor zorgt dat wij zulke relatieve gematigde winters hebben. Het binnenland van Canada, ver van de Golfstroom, op hetzelfde breedtegraad vriest dat het kraakt.

Nou ja, beetje hak op de tak, dat wel, maar seizoenen zullen blijven bestaan ondanks opwarming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het opwarmt, wil natuurlijk niet zeggen dat het meteen elke dag 20 graden is. Natuurlijk zijn er nog steeds winters die kouder zijn dan de zomers.
De gemiddelde temperatuur stijgt, maar dat gaat zo langzaam dat we dat verschil niet zo snel voelen. Voor de natuur heeft het echter wel al veel gevolgen, hoe langzaam de stijging voor ons ook lijkt.
En daarnaast gaat het natuurlijk om gemiddelde temperaturen, dus er zullen altijd uitzonderingen blijven, dus extreem koude jaren zullen er ook tussen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het hele idee opwarming verkeerd begrepen. De temperatuur stijgt gemiddeld 2 tot 4 graden de komende 50 jaar.

Dat is een gemiddelde! Dat kan betekenen dat het nog steeds drie weken achter elkaar vriest. Als het vorig jaar dan 4 weken achter elkaar vroor, is ten opzichte van vorig jaar de aarde nog steeds opgewarmd.

Een bijkomend effect van de opwarming van de aarde is (zoals al genoemd) dat de er meer en heftigere weersextremen komen. Dit betekent dat het heel hard kan vriezen, maar ook dat er een enorme hittegolf kan zijn.

Dit kon natuurlijk altijd al gebeuren, alleen de kans hierop wordt nu groter.