Wat zou er gebeuren als de mensheid of een groot gedeelte hiervan niet meer gelooft in het 'geldsysteem'?

Bijv. mensen verliezen het vertrouwen in de Dollar en ze gaan weer primitief onderhandelen (bijv een brood voor 5 appels) en laten hier hun munteenheid totaal buiten.
Wat zou dit voor een consequenties hebben voor andere landen? Aangezien het dan vermoeilijkt wordt om aan import/export te doen, tenzij zijzelf ook terug gaan naar het primitieve stelsel...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou de wereld er (na enorme chaos) een stuk vrediger en eerlijker uitzien! Back to the basics, niks mis mee.

Het beste antwoord

Geld moet je zien als een soort ontvangstbewijsvan goud dat je bij de bank hebt gestort.

In goud zal de mensheid eeuwig vertrouwen houden omdat goud geacht wordt nimmer in waarde te dalen.

Natuurlijk kàn goud ook in waarde dalen..maar door de schaarste ervan zal dat niet heel snel geschieden.

Maar goed..Met die ontvangstbewijzen voor op de bank gezet goud, ging men betalingen verrichten omdat de bank altijd garant stond voor de waarde van dat goud. Zo ontstond het huidige geld, dus.

Landen denken soms hun financiële problemen te kunnen oplossen door onbeperkt geld te gaan drukken. dat is b.v. gebeurd einde jaren dertig door en in o.a. Duitsland.

Er werd zoveel 'niet door goud gedekt' geld gedrukt..dat het geld nagenoeg waardeloos werd.

Immers..men kon voor al het in gebruik zijnde geld geen goud van de bank opnemen..ook niet de waarde ervan in geld.

Men verloor daarom zijn vertrouwen in het geld en als gevolg daarvan stortte de economie nòg verder in dan die al ingestort was.

Mensen verloren hun werk..mensen kregen het slechter en slechter..en men gleed aldus in een oorlog..

Zie daar hoe belangrijk vertrouwen in het geld is..en hoe verregaand de gevolgen kunnen zijn van verloren vertrouwen in het geld.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De hele wereld zou in storten. Mensen zouden verhongeren. Huizen zouden tot bouwvallen vergaan. Alles is waardeloos geworden
13 jaar geleden
Er wordt al lang op die manier gehandeld...Eten voor olie bv indertijd met Irak....vooral met zogenaamd "failliete" staten.

Eigenlijk is geld slechts een rekeneenheid voor dit soort handel.

Consequentie's zijn er wel..lastig om belasting te innen..per slot blijven appels niet lang goed. Broden ook niet.

En dan zal men wel weer terugvallen op munten die zelf waarde hebben...weer munten van goud bv.
Die zijn wel "houdbaar".

Het dan weer voorhanden zijn van veel cash maakt dat het risico op overvallen weer toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hele economie zou instorten. En de prijzen zullen ook gaan stijgen, omdat iedereen een eigen prijs mag bedenken. De handel zou inderdaad veel moeilijker worden als het ene land nog met geld betaald, en het andere land niet. Dus de im- en export zal ook gaan dalen dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een "anti-antwoord". Dit kan gewoon niet meer gebeuren. Wij zitten zo in onze (ook internationale )economie vastgebakken, daar komen we nooit meer uit!

De enige die dit zouden kunnen doen zijn kleine landen die niet veel buitenlandse zaken hebben. Die zetten zichzelf daar geheel mee buiten het wereldgebeuren
13 jaar geleden
Dat is al vele malen gebeurd. Bv het ontstaan van de LEDskringen is er een uiting van. (ruilen van goederen en diensten). Maar ook dan is er behoefte aan een puntensysteem, en dan kom je ook terecht op een boekhouding. Uiteindelijk is het geldsysteem niet anders dan een puntensysteem voor ruilhandel.