Waarom waren insecten in de prehistorie groter?

heb gelezen dat er fossielen van mega spinachtigen zijn gevonden ( krabben? ) Gelukkig bestaan ze niet meer zo groot, maar hoe komt het dat ze nu kleiner zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Insecten waren vroeger groter omdat er meer zuurstof in de atmosfeer was. Ze hadden meer energie beschikbaar en konden dus groter worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees dit artikel maar eens: http://www.livescience.com/animals/061011_giant_insects.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb zelf ook nog heel veel gegoogled en vond ook dit antwoord. Bizar. gelukkig geen giga lieveheersbeesten in de tuin.

Andere antwoorden (2)

in de vroege prehistorie waren er nog niet zoveel beesten behalve insecten dus toen hadden ze niet echt behoefte om zich te verstoppen voor hun natuurlijke vijanden die ze toen nog niet hadden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me stug.
De eerste insecten zijn ontstaan in he 'Ordovicum' (488 tot 444 miljoen jaar geleden). Van de land en lucht bewoners hadden zij het monopolie want op de eerste planten na was er nog niets op het land. Het was een warme periode (warmer dan de tropen nu) ....In de tropen zijn veel insecten en spinnen (geleedpotigen ) ook groter. Of die warmte de reden is ,zou ik niet weten. Maar tot in latere nog warmere perioden , het Siluur (444-416 miljoen jaar) ,het Devoon (veel insecten)(416-359) , het Carboon (grote Libellen )(359-299) en het Perm ---> 90% van de insecten waren toen kakkerlakken en de eerste landdieren verschenen(299-251) . ..maar op het eind van het Paleozoïcum in overgang naar he Trias (251-200) is er een grote sterfte gekomen bij alle leven :95 % van alle soorten zijn toen verdwenen ....ook bij insecten.( de bio-diversiteit was miniem)
In de daaropvolgende periodes (die met dinosauriers en de allereerste zeer bescheiden zoogdieren en grote oervogels (Jura-Krijt) ware insecten niet in de spots.
Op het einde van het Krijt was er een volgende grote uitsterving (waaronder bijna alle dino's...) , de bijen , wespen ,vliegen ,muggen , vlinders en bladluizen verschenen toen.. (krijt) en die waren al stukken kleiner....en 60 miljoen jaar geleden uiteindelijk de vogels hoe die wij die vandaag kennen....en insecteneters.

Toegevoegd na 9 minuten:
Even iets rechtzetten : moest het ook opzoeken : spinnen zijn pas ontstaan op het einde van het Devoon (ong 350 miljoen jaar geleden )