Waarom is de dag ingedeeld in 24 eenheden en niet in een minder of hoger aantal.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ongetwijfeld omdat dat historisch zo gegroeid is, maar 24 is natuurlijk wel een heel bijzonder en daardoor heel praktisch toepasbaar getal.
Het is deelbaar door 2, 3, 4, 6, 8 en 12, waardoor je de dag heel eenvoudig in perioden kunt indelen, zonder met ingewikkelde breuken te stoeien (met name die 2-3-4 is verrekte handig). Zou een dag tien 'eenheden' hebben, dan deel je die alleen door 2 en 5, waardoor je al snel allerlei ingewikkelde sommetjes zou moeten maken.
niet voor niets is het dus alle vernieuwingen in het decimale stelsel ten spijt, altijd 24 uur gebleven. Niet te groot, niet te klein, en bijzonder bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar is blijkbaar goed over nagedacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, of dat, of het is gewoon toevallig ontstaan en praktisch gebleken.

Andere antwoorden (2)

Het tiendelig stelsel dat wij meestal hanteren , was niet (en is in sommige gevallen) , niet standaard . (geldt ook voor afstanden , inhoudsmaten en gewichten)
In de klassieke oudheid werd de dag soms opgedeeld in drie of vier delen (wake's).
Later is men het gaan verdelen in 12.
De reden is onbekend , maar men heeft een vermoeden dat het om symmetrisch bepalen gaat.
Er waren al 12 maanden bekend .... en heeft mogelijk 12 uur daarvan afgeleid . (maar onzeker).
Die verdeling is gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook nog een poging gedaan door de horloge fabriek Swatch om de dag in 1000 een heden te verdelen (.Beats). Ze hadden er zelf horloges van gemaakt. Met het idee om een soort universele internet tijd te laten zijn. Met een @ teken ervoor. Zoiet van "Ik ontmoet je om @180" En dan moest je dat naar je eigen lokale tijd converteren via een calculator op de Swatch website.
Maar het is niet echt aangeslagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze proberen het nog steeds zie ik op de swatch website