Om dezelfde reden, dat sommige mensen niet zo goed zijn in sport, weinig van computers begrijpen, beetje moeilijk in de omgang zijn, of verlegen zijn. Iedereen heeft voor bepaalde dingen aanleg, en voor bepaalde dingen niet.

Overigens hoeft het minder goed kunnen leren dan een ander, helemaal geen belemmering te zijn, om toch veel te leren. Bijna alles wat je wilt leren, als je daar een wat tijd voor neemt, en er ook echt iets voor over hebt, kun je leren. Motivatie is in bijna alle gevallen belangrijker dan aanleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heeft met intelligentie te maken. Er zijn ook mensen die erg slim zijn, maar zijn autistisch, waardoor het leren lastiger wordt. Of je bent dyslectisch, waardoor het leren moeilijk wordt. Verder kunnen er ook psygische factoren spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ene persoon heeft gewoon meer tijd nodig om dingen te begrijpen, dan de andere. that's it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens heeft zijn eigen kwaliteiten.

Er zijn Artsen en Rechters die geen autorijbewijs hebben, omdat ze geen gevoel voor techniek hebben.
Anderzijds zijn er vele automobilisten die prima kunnen autorijden, maar geen Arts of Rechter zijn.

Kortom: Er zijn mensen die de kwaliteit hebben om goed te kunnen leren, en er zijn mensen die andere kwaliteiten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Op deze vraag kan ik hetzelfde antwoord geven als op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ligt-mensen-mensen-bijna-mee.99905

Komt-ie:
Dit is al de zoveelste vraag in de categorie "Waarom heeft de een grotere tenen dan de ander".
Dus, een redelijk algemeen antwoord dat voor elke dergelijke vraag geldt:
Er is sprake van een normale verdeling met in dit geval "goed kunnen leren" op de horizontale as uitgedrukt, van slecht naar ontzettende goed. De verticale as geeft de verhouding aan van de hoeveelheid mensen die te maken hebben met een dergelijk talent. De oppervlakte onder de grafiek is hierbij gelijk aan de gehele bevolking.
Oftewel, je hebt een gemiddelde waar de meeste mensen rond zitten, en je hebt zowel aan de linker- als aan de rechterkant uitschieters.
De variatie hierbij kan verschillen.
Vervang hierbij "goed kunnen leren" voor teengrootte, IQ of wat je ook maar wilt, en je hebt antwoord op zoveel meer vragen.
Dus, als we die dan voortaan allemaal achterwege laten…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt zelfs nog iets genuanceerder.
De één gaat fluitend door de universiteit en een ander niet MAAR iemand die goed kan leren in een bepaalde richting (bijv rekenen en technische vakken) kan bijv een absoluut dieptepunt hebben voor talen. Iemand anders, die er nooit in is geslaagd het middelbare school wiskunde onder de knie te krijgen leert met redelijk gemak een vreemde taal. En dan heb je ook nog mensen die alles een beetje kunnen. (En mensen die het allemaal net niet kunnen maar die zijn dan bijv weer vreselijk handig of kunstzinnig ed).
Zo heeft ieder zijn kwaliteiten, meeste is aanleg en er zit ook wat "vorming" bij.
13 jaar geleden
Domweg aanleg - hoewel enigszins erfelijk ook zeer beinvloedbaar door de omgeving - en dus voornamelijk gewoon pech of toeval.
Het heeft te maken met de verbindingen tussen de verschillende hersendelen (dus de mate waarin de hersenhelften met elkaar communiceren) en kan gestimuleerd of gefrustreerd worden, maar is wederom grotendeels aangeboren.
Zijn er veel verbindingen (door groei of stimulans) dan zie je sneller en eerder verbanden, valt het 'kwartje' makkelijker en kun je dus beter leren. Of je dat vervolgens ook doet is weer een heel ander verhaal, en van vele factoren afhankelijk.