Iemand die een genie is hoeft zeker niet gestoord te zijn. In de Psychologie Quest stond een leuk artikel over dit onderwerp. Mensen met veel creatieve ideeën kunnen bijvoorbeeld wat in de volksmond "prettig gestoord" worden genoemd. Einstein was hier mogelijk een voorbeeld van. Deze mensen denken "out of the box", dus buiten de normale kaders en komen op soms geniale ideeën.

Maar iemand die prettig gestoord is hoeft geen genie te zijn en er zijn zat geniën die helemaal niet prettig of niet prettig gestoord zijn.

Een genie is meestal wel erg creatief en moet buiten de normale kaders kunnen denken om op nieuwe ideeën te komen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Quest geeft aan dat de volgende stoornissen soms mooie dingen kunnen opleveren (ook minder mooie voor de lijder):

- Manisch / depressief of bipolaire stoornis: zeer diepe dalen gevolgd door heftige pieken waarin de creativiteit hoogtij viert.

voorbeeld: Hans Doorestijn, Vincent van Gogh, Sara Kroos, Ian Curtis.

- ADHD: Zijn hyperactief, maar ook vak creatief. Wordt vermoed bij Leonardo da Vincie, ook bij Einstein en Mozart,

- Angststoornis, vaak ook bipolair zoals bij Maarten Biesheuvel. Tijdens goede perioden geniaal creatief.

- antisociale persoonlijkheidsstoornis: Vaak onaardig genie, zoals Gerrit Achterberg (dichter) die ook zijn hospita vermoorde. Salvador Dali had er ook last van. Een gewaardeerd kunstenaar hoeft niet persé een aardig persoon te zijn dus.

Het lijkt erop dat bij creatieve genieën er wel altijd een verstoring is tussen de werking van de linker en rechter frontaalkwab in de hersenen. Het linkergedeelte zorgt voor ordening en het denken in vaste patronen. Dat kan je beter mijden als je creatief wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De resultaten van het geniaal danwel gestoord zijn. De resultaten van een genie daar kun je iets mee, met die van een gestoorde (vaak) niets
13 jaar geleden
Dat verschil kan soms heel klein zijn, zie de film "A Beautiful Mind"
Een genie is iemand die heel slim is en gestoord zijn is een heel andere dimensie. Je kan dingen zien die er niet zijn of bijvoorbeeld geen geweten hebben of erg sadistisch enzovoort.
Hitler bijvoorbeeld werd door mensen in zijn omgeving die een zeer hoog IQ hadden (Göring met 138) als nog veel intelligenter dan hunzelf gezien. Maar hij was ook gestoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beide zijn voor "gewone" mensen vaak moeilijk te volgen en te pruimen.
een genie zou in basis geen slechte intentie moeten hebben met zijn onbegrijpelijke gedachten/handelingen en ook niet (ernstige) schade aanrichten.

is de intentie slecht en/of veroorzaakt iemand veel schade dan zou ik dat "gestoord" of evt "een gestoord genie" noemen
13 jaar geleden
De ideeën van een genie leveren meestal iets nuttigs voor (een deel van) de rest van de mensheid op. De ideeën van een gestoorde veroorzaken op zijn minst hilariteit en eventueel zelfs overlast.