Waarom hebben (moderne) windmolens slechts wieken aan één kant?

Zouden ze niet het dubbele aan energie kunnen opwekken als ze aan beide zijden wieken zouden hebben?

6 maanden geleden
in: Techniek
TurfGraver
6 maanden geleden
Turbulentie. Zou niet rendabel werken.

Antwoorden (1)

Meer is niet altijd beter. Het heeft daarom weinig zin om aan 2 kanten van de as rotorbladen toe te voegen.

Uit de bron:
Met de huidige windturbines wordt geen water gepompt maar elektriciteit opgewekt. Om die elektriciteit aan het net te leveren moet het een relatief hoge frequentie hebben van 50 Hz (in de Verenigde Staten 60 Hz). Windmolens hebben daarom een tandwielsysteem (een soort versnellingsbak) om de rotatiesnelheid te verhogen naar 50 Hz. Maar die versnellingsbak is een kwetsbaar en duur onderdeel.

Het zou handiger en goedkoper zijn als de rotor van je windturbine zelf al 50 Hz haalt. En dat kan. ‘Met minder bladen, heeft de turbine minder last van de luchtweerstand en haal het een hogere rotatiesnelheid’, zegt van Bussel. Daarom hebben windmolens geen vier of meer wieken, zoals vroeger, maar drie.

Maar waarom dan geen één of twee bladen? Een hoge rotatiesnelheid zorgt voor meer geluid. Minder bladen betekent dus meer herrie. Met één blad heb je bovendien een compensatiegewicht nodig. Dat kost extra materiaal en luchtweerstand. Twee of drie bladen is het beste compromis tussen een hoge rotatiesnelheid en niet te veel herrie.
SimonV
6 maanden geleden
+ "Meer is niet altijd beter": soms wel, als een antwoord meer en betere informatie bevat. ;-)
Bordensteker
6 maanden geleden
-
De in het antwoord aangedragen argumenten slaan op het aantal bladen van windturbines met één rotor. Het antwoord gaat niet in op de vraag want die doelt op het toevoegen van een tweede rotor.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
@Bordensteker
Zie de eerste zin: "Meer is niet altijd beter. Het heeft daarom weinig zin om aan 2 kanten van de as rotorbladen toe te voegen." Voor de duidelijkheid: met "2 kanten van de as" bedoel ik de beide uiteinden. En daarmee een tweede rotor.