Hoe wordt de techniek genoemd om diepe smalle geulen vol te storten met beton voor keldermuren ?

Met grote schoepenraden wordt b.v. zand verwijderd uit een bestaand terrein, tot enkele meters diep. Daarna wordt het zand vermengd met cementmortel, grind en water en teruggestort in de uitgegraven geulen. Dit gaat over flinke afstanden, tientallen meters, meestal in een grote rechthoek, waardoor sterke muren ontstaan tussen de zandwallen. Goedkope manier van beton storten zonder dure bekistingen te moeten plaatsen. Na dagen uitharding wordt alle grond verwijderd tussen de betonmuren en heb je b.v. een keurig voorbereidde parkeerkelder of souterrain. Vloer storten, gevelopeningen maken in betonwanden, opbouw elektra-aansluitingen etc. Deze vraag is gebaseerd op de parkeerkelder van een vrij nieuwe supermarkt in Arnhem, hoek Oranjestraat en Utrechtseweg.

11 maanden geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

De techniek die gebruikt wordt om diepe smalle geulen vol te storten met beton voor keldermuren heet 'stortbeton'. Het beton wordt in de geul gegoten en vervolgens aangedrukt om het beton te verdichten.
Bronnen:
4 maanden geleden