Waarom wordt geluid niet ingezet voor de "corona app"?

Er is veel twijfel over de betrouwbaarheid van Bluetooth om afstand tot een andere corona app gebruiker te meten. Sterkte van signaal wordt beïnvloed door kleding, regen, telefoon hoesje, enz. Dus de afstand tot de ander is niet heel precies.

Waarom gebruikt men geen geluid / radar achtig iets zoals een snelheid display langs de weg dat doet?

Nagenoeg iedere telefoon loopt gelijk met de atoomklom via sync met het mobiele netwerk. Als je telefoon iedere x (milli) seconden een onhoorbaar hoor geluidje uit zou zenden, dat de microfoon van een andere telefoon weer opvangt, dan moet je toch via het tijdsverschil / snelheid van geluid kunnen meten wat de is afstand tot iemand met ook die app? Dat wordt toch niet beïnvloed door je jas, regen, hoesje enz?

Dan kun je verdere data als je unieke ID alsnog via Bluetooth uitwisselen.

Ben er een leek in hoor, maar waarom zou dat niet werken? Geluid niet luid genoeg? Microfoon niet gevoelig genoeg? Tijdverschil tussen telefoons alsnog te groot?
Nog een reden dat dit hem misschien niet wordt is wellicht dat je microfoon altijd open moet staan? Privacy gevoelig en / of batterij intensief?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
1.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Hoe werkt dat geluidje dan in lawaaiige ruimtes?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ok, dank voor je antwoord. Maar zou je die "timestamp" dan niet in het Bluetooth signaal/bericht kunnen bouwen? Dat signaal "reist" toch ook met een nagenoeg vaste snelheid door de lucht, ondanks dat de sterkte van het signaal misschien beïnvloed is door de externe omstandigheden?

Antwoorden (1)

Om heel kort te zijn, geluid is een beweging van de lucht. Bluetooth is elektromagnetische straling en kan zich nagenoeg ongehinderd door de lucht bewegen.

Om een lang verhaal kort te maken, alles wat eventueel invloed heeft op het bluetooth signaal heeft nog véél meer invloed op een geluidssignaal, welke toonhoogte (frequentie) je ook neemt.

Ik geef wel toe dat je met geluid wellicht verder kan komen. Maar dat moet je de speaker die die toon uitzendt ook harder zetten (want een zendmast kan je daar niet voor gebruiken). Telefoons kunnen die tonen niet uitzenden (de speaker kan dat niet aan). De microfoon kan het waarschijnlijk ook niet aan. Daar zijn de telefoons niet op gebouwd.
daarbij als het wel zou kunnen, kan je met uitsluitend geluid niet aangeven wanneer het geluid verzonden is. Dus met tijdverschillen kan je niet werken (omdat als er elke 10 ms een geluid wordt verzonden en dat vang je op, weet je niet of het 10, 20, 30 ,40, 50, 60 etc ms verzonden is, dus kan je geen afstand bepalen, of je moet het signaal tijduniek maken. En dan hopen dat alle microfoons het goed opvangen, anders heb je alsnog een probleem).

Dus de optie met geluid is niet een haalbare optie. De tijdverschillen worden inderdaad opgevangen via het mobiele netwerk. Maar dit is eenrichtingsverkeer. Hier kan je geen terugkoppeling op krijgen.