hoeveel vermogen heeft een ophaalbrug?

ik wil graag weten hoeveel vermogen een ophaalbrug heeft.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
2.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Wil je dat dan weten van
- 1 specifieke ophaalbrug
- 1 willekeurige ophaalbrug
- het gemiddelde van alle ophaalbruggen Vergelijk je vraag met: "Hoe snel kan een auto?" Die van jou, of die van mij, of die van alle auto's gemiddeld?
Of is het bekend bij jou dat alle ophaalbruggen het zelfde vermogen hebben?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
het liefst van 1 specifieke, maar het gemiddelde is ook goed
LeonardN
4 jaar geleden
Als je een specifieke wil weten, (ik zal niet zeggen dat iemand het antwoord kan geven), zal je op moeten geven van welke specifieke ophaalbrug je het wil weten. Anders kunnen wij niet weten welke je wil weten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Weet je het gemiddelde?
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. Als iemand dat getal stelt te hebben zou ik ook wat argwanend zijn. Dat zou ook een wat vreemd getal zijn denk ik.
Ik neem aan dat er zomaar een factor 20 of meer aan verschil in kan zitten. Het vermogen moeten neem ik aan immers stijgen naar gelang de brug zwaarder is.
Of je dan een 1-baans ophaalbrug hebt in een dorp, over iets wat niet meer dan een sloot is, of een op een snelweg over een rivier https://autorai.nl/daarom-gaan-bruggen-open-tijdens-spits/ zal nogal wat uitmaken. De vraag is denk ik dus eigenlijk nog onhandiger dan "hoe snel is een auto?", dat zou realistisch nog ergens tussen de 100 en 300 km/u uitkomen. Wat ik dus vooral niet snap is wat je voor ogen hebt.
Stel nu dat ik met een antwoord kom als:
Het gemiddelde vermogen van alle ophaalbruggen in de wereld is X watt. Kan je wellicht meer uitleggen waarom je zoiets wil weten.
Snap je dat op de vraag: Hoeveel weegt een dier, ook geen zinnig antwoord kan komen? (een mier of een olifant?)
SimonV
4 jaar geleden
De grootste ophaalbrug van Europa komt in de haven van Rotterdam. Geïnstalleerd vermogen van 4,6 MW.
https://www.at-aandrijftechniek.nl/algemeen/grote-opdrachten-voor-hycom/38003/ Kan huiswerkvraag zijn:
“Bereken op basis van deze informatie het gemiddelde vermogen dat de elektromotor moet leveren om de brug van de gesloten in de geopende stand te krijgen.”
https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/878/erasmusbrug-havo12-2001
LeonardN
4 jaar geleden
@SimonV Had die bron ook gevonden. (En dus niet geplaatst want volgens mij staat er niet wat ik ook dacht dat er in eerste instantie stond). Lees nogmaals: (eerst stuk over hydraulisch systeem en DAN het stukje)
Hycom is OOK gevraagd om het grootste mobiele aggregaat ter wereld te bouwen; een opdracht van een West-Europese offshore-contractor..... 4,6MW

Antwoorden (1)

Vrijwel alle ophaalbruggen maken gebruik van een contragewicht.
Dit zorgt ervoor dat de zwaartekracht het meeste werk verzet.

Het benodigde vermogen om een ophaalbrug te openen of te sluiten is dan ook verrassend klein. Soms kan dat zelfs gewoon met de hand.

Met een elektromotortje van een paar PK (3 tot 5) kom bij de meeste bruggen je al een heel eind.
Toegevoegd op 06 maart 2020 11:17: bron