Waarom maakt mijn magneetventiel een zoemend geluid?

Mijn magneetventiel maakt een raar zoemend geluid, wat zou dit kunnen veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
5.4K

Antwoorden (2)

Magneetventielen werkend op wisselstroom kunnen vibreren en een zoemend geluid maken. Zacht zoemen en kleine vibraties zijn normaal in sommige types wisselstroommagneetventielen. De wisselstroom veroorzaakt een variërend magnetisch veld dat werkt op de plunjer van het ventiel. Hierdoor wordt de plunjer herhalend aangetrokken en losgelaten, met een trilling en een zoemend geluid tot gevolg.. De meeste magneetventielen hebben een conductie ring, meestal gemaakt van koper, die gebruikt wordt als buffer voor de magnetische energie die gecreëerd wordt door de stroom die door de spoel stroomt. Deze speciale ringen vereffenen de fluctuaties van het magnetische veld door de magnetische energie op te slaan terwijl de stroom zijn piek bereikt heeft en deze energie weer vrij te geven als de wisselstroom weer dicht bij nul is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een direct werkend elektromagneetventiel bestaat uit een solenoïde die een weekijzeren kern naar zich toe trekt. De solenoïde ofwel inductiespoel wordt gevoed met wisselstroom van 50 Hz. Heel vaak kan je de wisselstroom op een kern horen als een zacht brommend of zoemend geluid. Het komt ook voor in transformatoren. Zelfs kan je de zoem wel eens horen bij de bekende transformatorhuisjes van de elektriciteitsmaatschappij.