waar wordt de druk onder de zuiger van een 1 cilinder motor opgevangen als deze naar beneden gaat?

bij een 4 cilinder motor gaan er evenveel zuigers naar beneden als naar boven, hierdoor is er geen overdruk bij de inlaat- en verbrandings slag,
bij een 1 cilinder is dit niet het geval en is er een volume verschil tot wel 300 cc per omwenteling. ik vraag me af waar dit wordt opgevangen om te voorkomen dat de keerringen en pakkingen eruit vliegen en er olie uit het blok spuit

5 jaar geleden
in: Techniek
2.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zie carter ventilatie.
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/c/carter/carterventilatie.htm

Antwoorden (2)

Ik denk dat je een paar zaken door elkaar haalt.
Als de brandstof ontbrandt ontstaat druk, waardoor de zuiger naar beneden wordt gedrukt. Door op het juiste moment kleppen te laten openen en sluiten worden de verbrandingsgassen afgevoerd, en een lucht-brandstofmengsel aangezogen voor de volgende arbeidsslag.
Dat is bij een eencilindermotor niet anders dan bij een met 4, 6, 8 of maakt niet uit hoeveel cilinders.
Een motor moet in balans zijn, zodat-tie niet vreselijk staat te schudden. Als je een tweecilindermotor hebt, en de zuigers bewegen precies om de beurt naar boven en beneden, dan worden de krachten die elke cilinder opwekt precies gecompenceerd door de andere. Ookbij 3 of meer cilinders werkt dat volgens hetzelfde principe.
Bij een eencilindermotor gaat dat dus niet, omdat er geen andere cylinders zijn. Dat is opgelost door de krukas aan een kant zwaarder te maken. Het totaal van zuiger en krukas is dan weer precies in balans.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als eerste de min is niet van mij. Heb echter wel het vermoedde dat jij de vraag niet goed begrijpt, vraagsteller heeft het van ontstaan van (over)druk in het carter door de neerwaartse slag van de motor die zelfs door de grote van het carter bij een 1000cc motor nihil en zeer kortstondig is omdat direkt na de neerwaartse slag de opgaande slag komt en er dan een vacuüm zou ontstaan als we de theorie van de vraagsteller zouden volgen.
Het drukverschil is minimaal en niet op te vangen daar direkt na het naar beneden gaan van de zuiger de opwaartse slag alweer wordt ingezet en er een vacuüm in het carter zou ontstaan.
Doordat alles in millisecondes gaat (afhankelijk van het toerental) is er nagenoeg geen oplopende druk bij een viertakt motor en zijn de pakkingen en keerringen tegen deze minimale druk bestand.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Theod, je hebt gelijk. Dank je voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan teusvh.