Hoe werkt een wekker?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
7.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat voor wekker?
Bordensteker
6 jaar geleden
Een wekker werkt als een gewone klok, die als extra functie op mechanische of elektronische wijze de verstrijkende tijd steeds vergelijkt met een ingestelde wektijd. Zodra die wektijd bereikt is, gaat het alarm af.
Net zoals een torenklok in een kerktoren steeds de aangewezen tijd vergelijkt met de tijdstippen waarop hij het uur moet slaan, alleen zijn daar de tijdstippen principieel onveranderlijk vastgelegd.
Iloon2punt0
6 jaar geleden
Tijd instellen, muziekje of toeter instellen. Gaan slapen en dan gaat dat ding op de ingestelde tijd loeihard af als je wilt. Zo werkt een wekker.

Antwoorden (1)

Een wekker werkt als een gewone klok, die als extra functie op mechanische of elektronische wijze de verstrijkende tijd steeds vergelijkt met een ingestelde wektijd. Zodra die wektijd bereikt is, gaat het alarm af.
Net zoals een torenklok in een kerktoren steeds de aangewezen tijd vergelijkt met de tijdstippen waarop hij het uur moet slaan, alleen zijn daar de tijdstippen principieel onveranderlijk vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Dit antwoord is volledig identiek aan mijn 24 uur eerder zelfbedachte tekst, die ik als reactie had geplaatst. Ik vond de vraag wat erg breed interpreteerbaar gesteld, en mogelijk zou iemand anders de vraag heel anders kunnen begrijpen en beantwoorden. Maar als er eenmaal een antwoord staat, gaat meestal niemand meer iets proberen te bedenken. Daarom vond ik het in dit geval beter om mijn inbreng als reactie te plaatsen. Ik vind het niet kunnen dat een door een ander reeds geplaatste bijdrage schaamteloos geplagieerd en zonder bronvermelding geplaatst wordt. En het door een kind gemaakte YouTube filmpje geeft bovendien geen uitleg over hoe een wekker werkt, maar beschrijft tamelijk onhandig hoe de gebruiker een electronische wekker van dit bepaalde model moet instellen. Dat is geen onderbouwing van het geplagieerde antwoord op de vraag.