Hoe kun je een rekbare metalen mouwophouder / armband als je hem uitrekt /groter maakt, weer terugbuigen / terug krimpen?

Vraag over een rekbare mouwophouder / armband. Als bijv. iemand met een dikkere arm je mouwophouder / armband draagt wordt hij groter, want hij rekt dan uit. Na gebruik blijft hij dan ook groter en neemt niet meer zijn oorspronkelijke kleinere afmeting aan. Hoe kun je hem weer terugbuigen / terug'rekken', zodat hij weer de oorspronkelijke kleinere maat heeft? Kun je hem laten krimpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat lukt niet meer.. Maar het goede nieuws is dat je voor €4,95 weer een setje nieuwe hebt:
https://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/overige-accessoires/a1036523721-mouwophouders-basic-silver.html?c=827ab967057e9f5ff33a0fad145c2c0e&previousPage=VIP_SIMILAR_LISTING

Antwoorden (1)

Op het laatste deel van de vraaguitleg moet het antwoord helaas ‘nee’ luiden.
Als zulke “platte trekveren”, trekveren met van opzij gezien platte in plaats van ronde wikkelingen, want dat zijn het eigenlijk, met name tijdens het aanbrengen of afdoen tijdelijk veel te ver uitgerekt worden, dan raken de wikkelingen inderdaad plastisch (permanent) verbogen.
En aangezien er voor het maken van een trekveer die zelfs in zijn kortste stand nog licht aangespannen blijft echt een aparte machine nodig is, is het voor een consument al helemaal onmogelijk om een eenmaal verrekte trekveer terug strakker te maken.

Bij de wat duurdere exemplaren, die je in een herenmodezaak kunt vinden, zit er daarom een normaal vrijwel onzichtbaar beperkt elastisch zig-zag lint aan de binnenkant in opgesloten, dat de maximale uitrekking van de metalen veer tot een bepaalde veilige lengte beperkt, zodat het metaal zelf niet permanent verbogen en minder bruikbaar kan worden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijke uitleg, dank. Ik dacht, misschien kun je op één of andere manier tegendruk geven. Heb me al een ongeluk gedrukt met de vingers en een tang, maar misschien hier en daar minimaal. Ook schrijven sommigen (ander topic over een ring) dat je het wellicht zou kunnen invriezen, maar de eventuele krimping wordt natuurlijk weer ongedaan gemaakt als het weer opwarmt en je het uit de diepvriezer haalt...