wat is het verschil tussen PLA en ABS voor 3D-printing?

voor zover ik weet worden beiden gebruikt voor 3D-printing en ik denk dat PLA stukken goedkoper is dan ABS maar heeft het dan ook nadelen t.o. ABS?
ik heb veel interesse voor 3D-printing maar wil me eerst inlichten voor ik een investering ga doen...

7 jaar geleden
in: Techniek
3K

Het beste antwoord

PLA is gemaakt van zetmeelrijke planten zoals suikerbieten, maïs en tarwe. Het is hierdoor een biologisch product wat een stuk milieuvriendelijker is dan ABS. Dit materiaal geef een zoete lucht af tijdens het printen wat lang niet zo storend is dan de lucht van verbrand plastic. PLA is een handig materiaal wat op lagere temperaturen dan ABS geprint kan worden, zonder een verwarmde ondergrond. Het is zeer geschikt voor fijn detail en decoratieve prints. Wat ook opvalt is dat sommige PLA soorten glansen en ABS een meer matte uitstraling heeft. PLA wordt ook wel gezien als de filament voor de beginnende 3D printer.
ABS wordt gemaakt van producten uit aardolie en is daarom een stuk minder milieuvriendelijk dan PLA. Het heeft een hogere smelttemperatuur en moet op een verhit bed worden geprint, anders krult het omhoog. Het is daar in tegen wel sterker en harder dan PLA plastic. ABS wordt door deze eigenschappen veelal gebruikt door bedrijven. Dit komt omdat het een langere levensduur heeft en wat ik al zei sterker is. Omdat ABS een op aardolie gebaseerde plastic is, is het niet veilig om het te gebruiken voor producten die met levensmiddelen in contact kunnen komen.
7 jaar geleden
samaiphon
7 jaar geleden
duidelijk en ruim uitgelegd