hoe kan ik een wisselstroom motor links-, en rechtsom laten draaien?

Om een bandendemonteerapparaat te repareren heb ik een elektromotor nodig. ik heb er een gevonden. Nieuw, 220 v ac, 1500 omw 1 pk. Hoe kan ik die twee kanten laten draaien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
5.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De polen omdraaien? Of kan dat niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij wisselstroom worden de polen 100x per seconde gewisseld. Dat zal dus niet helpen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het een 1-fase motor of een 3-fase?

Antwoorden (1)

Als het een 3 fasige aansluiting is volstaat het om 2 van de 3 draden om te draaien. Is het echter een 2 fasige aansluiting, dan regeld de condensator welke richting de motor zal draaien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe ziet het schema er dan uit?