Heeft het een slechte invloed op een accu als je hem tijdens het opladen gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Nee, dat heeft geen nadelige gevolgen.
De stroom die je gebruikt wordt zelfs niet door de accu geleverd, maar door het laadapparaat.
Reddie
8 jaar geleden
Vroeger meen ik wel, tegenwoordig niet meer.
Ik gebruik al mijn van batterij voorziene apparaten (laptop, tablet) eigenlijk vrijwel uitsluitend aan de tiet, en zelfs na ettelijke jaren is de conditie van de accu nog uitstekend.
Belangrijkste is dat hij met zekere regelmaat (bijvoorbeeld eens per week of maand) echt helemaal leeggetrokken en helemaal bijgeladen wordt, al durf ik niet te garanderen dat voortdurend vol echt kwaad kan. Hooguit gebruik je dan onnodig stroom, maar dat is minimaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik dacht dat helemaal leegtrekken juist slecht was. En dat er daarom op de betere accu's een stukje elektronica zit dat de accu al afschakelt vóórdat hij echt helemaal leeg is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryo: Nee dat is juist goed... ook alle oplaadbare apparaten zoals bijv. PS3 controllers moet je volledig opgeladen wegbergen, interne weerstand zorgt er voor dat deze langzaam leegloopt... leeg wegbergen is slecht voor lithium-ion cellen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afhankelijk van de soort accu:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).
De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.
Niet geheel ontladen (in verband met diepontlaadgevaar)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, helemaal leegtrekken is juist slecht. Volledig opgeladen opbergen is dus een makkelijk maar niet zo'n slim idee.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat een Li-Ion accu zich het fijnste voelt als hij ongeveer half is geladen. Als je dus echt het beste voor hebt met je accu, laad je hem tot 60% op, berg je hem vervolgens op een koele en droge plek op, en laad je hem steeds bij tot 60% zodra hij is leeggelekt tot 40%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk werd bedoelt dat je best half oplaadt omdat een vollere accu sneller capaciteit verliest. Dus half opladen is beter dan volledig opladen. Het maakt niet uit of je daarna de accu laat ontladen tot 40 of bijv. 10%. Of eigenlijk dus wel: 10% is beter. Echter volledig ontladen mag inderdaad niet. Dus opladen tot 50% en bij 10% weer opladen is (puur voor de accu) het beste naar capaciteit ifv levensduur toe. Nog beter is dan natuurlijk opladen tot 40% of 30%. Maar je moet ergens de grens tussen ideaal en praktisch haalbaar trekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals Jackd al aangeeft hangt het helemaal af van het type batterij. Voor Nickel Cadmium batterijen is het bijvoorbeeld slecht om ze tussentijds bij te laden ivm het geheugeneffect. Een overzicht per type vind je hier: http://batteryuniversity.com/learn/article/do_and_dont_battery_table
Nee, in tegendeel, door het verbruik van het toestel zal de accu minder snel opladen en daarom is het net beter voor de accu (al zal het een verwaarloosbaar effect hebben).

Wat is er allemaal 'slecht' voor moderne accu's?

1. Opladen (jammer genoeg niet te vermijden, zonder opladen heb je er namelijk weinig aan).
2. Ontladen (idem)
3. De accu helemaal leeg trekken (dus als een toestel uitschakelt door een lege accu, het NOOIT opnieuw proberen opzetten zonder eerst de lader aan te sluiten. Hierop is 1 uitzondering: bij een nieuw toestel. Toestel en accu moeten elkaar dan nog 'leren kennen' en dan doe je er best aan om wanneer de accu helemaal leeg is de allereerste keer het toestel nog eens één keer op te proberen zetten alvorens de lader aan te sluiten)
4. Temperatuur: hoe warmer het is, hoe slechter voor de accu.
5. Een 'volle' accu, hoe 'voller', hoe slechter.

Je zou dus kunnen zeggen dat het best is voor een accu deze bijvoorbeeld slechts half op te laden en er daarna mee te stoppen. Dat is goed voor zowel puntje 1 en 2 (er wordt minder lang opgeladen en ontladen) maar vooral voor puntje 5 (de accu is minder 'vol').

Hou er dan wel rekening mee dat wanneer je de volledige accucapaciteit een keertje nodig hebt je best wel een keer of 2 van te voren deze naar zijn maximum oplaadt en zelfs een beetje langer laat opladen. Ook hier kwestie dat zowel accu en toestel dit 'volle niveau' terug leren 'kennen'.

Echter valt er ook wat voor te zeggen om de accu telkens volledig op te laden. Zo gebruik je telkens de volledige accucapaciteit en leer je deze ook kennen. Je weet dan snel hoe lang een accu meegaat op een volledige lading en zo kan je ook de conditie van de accu opvolgen naarmate deze ouder wordt. Gaat deze eerst een week mee op een acculading en binnen enkele jaren nog slechts een halve week, dan weet je hoe de accu ervoor staat.

Wat ook helpt voor puntje 2 is gewoon energiezuinig zijn. Hoe energiezuiniger het toestel, hoe minder snel het ontladen verloopt. Veel apparaten kunnen ingesteld worden om optimaal van de accu gebruik te maken (dus energiezuiniger). Hou er echter rekening mee dat niet elke 'energiebesparende stand' per se ook energiebesparend is. Sommige energiebesparende instellingen halen het rendement van het toestel net onderuit waardoor, hoewel goed bedoeld, zulke instelling net zorgt voor méér energieverbruik.