Wat is de gouden regel bij hefbomen precies?

Ik weet dat de gouden regel bij hefbomen daar waar de kracht groot is de verplaatsing klein en andersom maar ik begrijp niet wat ze bedoelen met die verplaatsing.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Antwoorden (3)

Zie de verplaatsing als je eigen gebit, bij je voortanden is de verplaatsing het grootst maar de bijtkracht het kleinst, en hoe dichter je bij het draaipunt van je kaken komt hoe groter de kracht hoe kleiner de verplaatsing i.e. je kiezen krijg je niet zover van elkaar als je voortanden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
of kijk naar een spoorboom, de kracht is groot op het kleine stukje, dat stukje wat naar beneden gaat als de spoorboom omhoog gaat. De verplaatsing daar is klein.
De verplaatsing aan het eind van de boom is groot, van horizontaal naar verticaal moet het uiteinde een heel stuk afleggen. Daar is de kracht klein.
Je kunt het volgende zelf doen.
Leg 2 pennen dwars op elkaar. De bovenste pen raakt de onderste pen op een tiende van zijn lengte.

Wanneer je het lange stuk naar beneden drukt, zal het kortste stuk een klein eindje naar boven gaan. Dat is de verplaatsing, klein.
Wanneer je het kortste stukje naar beneden drukt, dan gaat het langste stuk een groter eind omhoog. Grotere verplaatsing.

Wanneer je een gewichtje op de kort uiteinde zou kunnen leggen, dan werkt het als een wip-wap. Met kleine druk op de lange kant krijg je het omhoog.
Zou het gewichtje op de lange kant liggen, dan moet je harder drukken.

Zo werkt een grote snoeischaar: druk op de lange kant maakt het gemakkelijker om een tak door te knippen.
8 jaar geleden
De andere reacties zijn natuurlijk juist, maar ze geven geen formele regel. Wat vind je van deze formulering:

kracht X krachtarm = last X lastarm.