Mag een zendamateur in Nederland met 1000 Watt uitzenden?

Ik hoor wel eens dat echte zendamateurs met een machtiging met 1000 Watt of meer uitzenden, mag dit met een speciale toestemming in Nederland? Ik lees in voorwaardes voor zendamateurs dat ze met maximaal 400 Watt mogen uitzenden, maar ze zeggen gewoon in de ether dat ze met veel meer zitten, dus denk ik dat het wel mag anders raken ze toch hun machtiging kwijt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.4K

Antwoorden (1)

Gelicenseerde zendamateurs mogen met een maximaal vermogen van 400 Watt uitzenden, en dan nog alleen in de 70 cm band. Alleen houden een aantal daar niet aan. Die zenden met veel graotere vermogens uit. Ze kunnen daardoor hun licentie verliezen, maar iedereen weet dat de pakkans heel erg klein is. Met dat soort vermogens is de kans levensgroot dat ze andere (belangrijke) communicatiekanalen storen. Deze wetsovertreders geven bovendien een kapitaal uit aan hun illegale zenders, terwijl ze gratis kunnen praten per Skype met alle werelddelen. Blijkbaar gaat het ze niet om de communicatie zelf. Dat wordt bevestigd als je een keer meeluistert, ze hebben niets te vertellen.
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Ik bedoelde dat ze alleen legaal met zo een groot vermogen (400 Watt) op de 70 cm band mogen uitzenden in Nederland. Op alle andere banden is het toegestane vermogen kleiner. En wat ik bedoel met 'ze hebben niets te vertellen', als je meeluistert dan hoor je alleen technisch geleuter over hun apparatuur.
Vroeger was het vast een kick om een verbinding te maken met een ver land (dat is ook nog eens afhankelijk van de meteorologische omstandigheden), maar dat is met het internet heel normaal geworden. En als je op Nova Zembla of in de Sahara wilt kletsen dan pak je je satelliet-telefoon.