Hoelang blijft electromagnetische straling actief?

Hoelang blijft electromagnetische straling (vb uit magnetron, mobiel) actief tussen het onstaan en het verdwijnen ervan?

9 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Het blijft niet actief, vergelijk het maar met een lamp. Als die aan is geeft die licht, zet je de lamp uit, is het licht weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Idd. Plus.
erotisi
9 jaar geleden
Maar bij een supernova bestaat de zon ook niet meer maar die straling kan nog lang ervaren worden, als de afstand maar groot genoeg is. Of is dat appels met peren vergelijken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een supernova straalt nog licht uit.
erotisi
9 jaar geleden
Ok neem dan de oerknal dat 'bolletje' bestaat niet meer maar de achtergrondstraling is er nog steeds?
erotisi
9 jaar geleden
Met de oerknal begeef ik me wel op gevaarlijk terrein.
Maar als ik hier een radio aanzet en die gaat dan ineens stuk, zou die 'radio'straling nog te ontdekken zijn op een andere ster, maar dan veel later en niet meer te verstaan waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt, als de straling in ieder geval niet door van alles wordt geabsorbeerd. Dat geldt voor de straling van een mobiel ook, en ook voor de lamp. De uitgezonden straling blijft bestaan en beweegt van je af met lichtsnelheid. Maar sta je in een kamer en je zet je mobiel uit, dat is al die straling van de telefoon al weer weg na een verwaarloosbare kleine tijd.
erotisi
9 jaar geleden
Ok, jou antwoord moet je dan zo lezen alsof het licht niet meer bij jou is/zichtbaar is? Maar het is er nog wel. Als je dat bedoelt begrijp ik je antwoord wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt, ik wilde het niet al te ingewikkeld maken met verwaarloosbare details.
Dat hangt er van af hoe je het bekijkt.

Straling van bijvoorbeeld een mobiel verspreid zich als een bol om die mobiel heen. Zolang de mobiel werkt zal die bol er zijn en zich steeds verder uitbreiden tot niet meer meetbaar. Maar het zal zich altijd steeds verder uitbreiden. Als de telefoon stopt (batterij op enzo) dan zal er geen straling meer zijn, maar krijg je een straling loze bel binnen de straling bel die er was toen hij nog aan stond.

Dus in zekere zin blijft de straling voor altijd bestaan. En in andere zin is hij weg op het moment dat de mobiel zonder stroom zit.

Voor een magnetron is het iets anders. Straling kan de magnetron niet uit dus deze stopt op het moment dat je de magnetron uitzet. Als de magnetron aanstaat is deze gevuld met straling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Als de stralig voor altijd blijft bestaan, verandert de hoedanigheid ervan dan? Zo ja, kun je dan nog spreken van dezelfde straling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe verandert de straling niet. Echter, de ruimte dijt uit en als straling heel lang (maar dan ook heeeeeeel lang) onderweg is zal de golflengte steeds langer worden. Maar al veeeeeeeeel eerder is de straling zo zwak dat hij niet meer meetbaar is.
erotisi
9 jaar geleden
Ok de straling wordt zwakker maar de golflengte/frequentie/kleur verandert niet. Hoe moet ik me dat zwakker dan voorstellen. Wordt de amplitude minder of....
Cryofiel
9 jaar geleden
De golflengte / frequentie / kleur verandert wel. Dit is de roodverschuiving.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daarnaast wordt de straling zwakker. Klassiek gezien zeggen we dat de amplitude vermindert. Quantummechanisch gezien zeggen we dat het aantal fotonen per seconde vermindert.
erotisi
9 jaar geleden
Roodverschuiving treed op wanneer bron en waarnemer van elkaar verwijderen en als de straling door een gravitatieveld heengaan. Ik zie niet meteen in waardoor roodverschuiving dan optreedt?
Cryofiel
9 jaar geleden
Roodverschuiving treedt ook op wanneer de ruimte waar de straling doorheen reist tijdens die reis uitdijt.
Niet, straling zelf is namelijk niet 'actief', het is de bron van de straling die deze 'actief' uitzend.

Bedoel je dus: "hoelang blijft ems aanwezig?" dan is het antwoord: die tijd is gelijk aan het quotiënt van de afstand die de straling aflegt en de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Kun je van die quotient een meer concreet voorbeeld van geven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel dat de straling 300 miljoen meter heeft af te leggen (we overdrijven om de berekening simpel te houden) dan wordt dat: 3.10^8 m / 3.10^8 m/s = 1 seconde.
erotisi
9 jaar geleden
Maar als ik je antwoord goed begrijp ben je het dus niet eens met Mullog maar eens met Wertos??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het met beide eens, maar ik vind 'actief' een verkeerde woordkeuze. Het antwoord van Wertos spreekt onze antwoorden niet tegen maar is enkel vereenvoudigd voor een bepaalde situatie. Het is even juist als de andere antwoorden en dat dat de antwoorden misschien tegenstrijdig lijken ligt aan de vraagstelling, in werkelijkheid is het niet zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp werkelijk geen letter van het antwoord en van de toelichting in de reacties.